Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Under de senaste åren har bygget av Nya tunnelbanan i Stockholm pågått för fullt och nu har projektet kommit en bra bit på väg. Under 2023 gjordes hela 6 567 sprängningar och idag är flera stora arbeten i mål.
Totalt bygger Region Stockholm 18 nya stationer och tre mil nya spår, och det rör sig om en förlängning av blå linjen till Barkarby, Nacka och Söderort, en förlängning av gröna linjen till Arenastaden samt en helt ny gul linje mellan Fridhemsplan och Älvsjö. Idag pågår bygget av blåa och gröna linjen.
I Stockholmsregionen har befolkningstillväxten ökat under många år vilket lett till att fler och fler bostäder byggs. Samtidigt vill man att så många som möjligt ska kunna åka tunnelbana och grundtanken med Nya tunnelbanan är att bygga dit Stockholm växer.
– Det behövs både nya bostäder och mer kapacitetsstark kollektivtrafik för att regionen ska kunna växa på ett bra sätt, säger Stefan Persson, avdelningschef på förvaltning för utbyggd tunnelbana.
Längs med Nya tunnelbanan blir det både nya bostadsområden och förtätningar av redan befintliga områden, och totalt ska utbyggnaden möjliggöra för 130 500 nya bostäder. Det ska i sin tur resultera i hem för över en kvarts miljon personer.
Som tidigare nämnt rör tunnelbaneutbyggnaden tre olika linjer. Dels de befintliga – den gröna och den blå, dels en helt ny gul linje. På den blå linjen byggs en sträcka på fyra kilometer i norrgående riktning med två nya stationer – Barkarbystaden och Barkarby. Utbyggnaden av tunnelbanan sker under jord och idag är alla tunnlar och stationsrum utsprängda. Nu byggs stationerna och uppgångarna.
Likaså förlängs blå linjen i motsatt riktning, och från den nya stationen Sofia kommer linjen att dela sig i två. En gren med fyra nya stationer och slutdestination Nacka samt en gren som fortsätter till Sockenplan för att kopplas ihop med Hagsätragrenen – sträckan som tidigare var grön men som nu blir blå. Här byggs också den nya stationen Slakthusområdet som ska ersätta de tidigare stationerna Globen och Enskede gård.
På Gröna linjen byggs tre nya stationer – Hagastaden, Södra Hagalund och Arenastaden, och här pågår arbeten med att borra och spränga ut tunnlar och stationsutrymmen. Station Hagastaden byggs 20 meter under jord och här har projektet fått genomslag mellan tunneln och den framtida biljetthallen. Station Södra Hagalund får två entréer och här har projektet fått ett genomslag för ventilationsschaktet för den framtida stationen.
– Nu har vi en öppen passage ned till tunneln som ligger 34 meter under markytan. Nästa steg i arbetet är att spränga bort berg för den byggnad som ska byggas ovanpå schaktet säger Hanna Nahlin, projektledare på Nya tunnelbanan.
Station Arenastaden byggs 35 meter under jord och får två entréer. Här pågår sprängningsarbetena för fullt.
Ännu har inte bygget av Gula linjen kommit i gång men här pågår planeringsarbetet för fullt. Planerad byggstart är 2025 om nödiga tillstånd finns och totalt beräknas linjen bestå av 8 kilometer spårtunnlar. Sträckan kommer att börja vid Fridhemsplan och få fem nya stationer – Liljeholmen, Årstaberg, Årstafältet, Östbergahöjden och slutdestination Älvsjö och om allt går enligt plan väntas byggtiden ta cirka nio år.
Att bygga ut tunnelbanan är ett omfattande arbete som pågår under många år och den planerade trafikstarten för tunnelbanan till Barkarby är 2026. Tunnelbanan till Arenastaden väntas börja rulla 2028 och till Nacka, Södermalm och Söderort är planerad trafikstart 2030.
Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Copyright 2021 – 2025 | Branschaktuellt Sverige AB