Projekt
2 min lästid

Nya arbeten tar vid i Varbergstunneln

Varbergstunneln, Varberg
19:e maj 2024, 17:02
Nya arbeten tar vid i Varbergstunneln
Bildkälla: Implenia Sverige AB.
Christopher Blanck Christopher Blanck

I december 2022 sprängdes servicetunneln klart och i maj 2023 sprängdes den sista delen av tågtunneln. Arbetet med Varbergstunneln fortsätter och enligt Nils Ahlfors gick höstens arbeten som planerat och man har kommit in i 2024 med en bra känsla.

– Efter att vi sprängt klart den sista delen av tågtunneln förra året, vilket var en stor milstolpe för hela projektet, så fortsatte arbetet med att installera dräneringsmattor för att undvika dropp. Vi har även genomfört en hel del markarbeten nere i tunnlarna och de arbetena blir klara nu under våren, säger han och fortsätter:

– Det var en del kämpiga perioder under hösten men vi har tagit oss an utmaningarna och löst dem på ett bra sätt.

Enligt Nils Ahlfors har det även hänt en hel del när det kommer till betongarbetena för projektet.

– Vi har gjutit oerhört mycket betong i framför allt i den norra delen av projektet, i Varbergs centrum. Våra betongtunnlar är klara och i princip alla tråg också rent betongmässigt. Sedan har lite betongarbeten kvar vid den gång- och cykelbron som ligger närmast den nya stationen, säger han och tillägger:

– Även betongarbetena avslutas under den kommande våren förutom en mindre del som vi inte kommer åt förrän runt årsskiftet 2024/25.

”Ser fram emot året med tillförsikt”

Projektet som innefattar ett nio kilometer långt dubbelspår mellan Varberg och Hamra, en tre kilometer lång tunnel under staden, ett nytt stationsområde, en ny godsbangård och fem nya broar, väntas öppna för trafik sommaren 2025. Drygt ett och ett halvt år återstår, och enligt Nils Ahlfors står man nu inför ett spännande 2024.

– Vi kommer från väldigt bred och intensiv period under 2023 till en aningen lugnare tid under 2024. Det kommer fortfarande att hända väldigt mycket, även om intensiteten går ned lite. Arbetena skiftar från tunnel- och betong till installationer och järnvägsarbeten, säger han och fortsätter:

– Det är framför allt betongarbetena som har sysselsatt många människor och haft en stor visuell påverkan med stora kranar och liknande. Merparten av dem plockas nu ned och det känns väldigt spännande att arbetet nu fortsätter med järnvägsanläggningen. Vi kliver in i 2024 med en väldigt positiv känsla och ser fram emot året med tillförsikt.