Projekt
3 min lästid

Nu rullar spårtrafiken över nya Lilla Lidingöbron  

Lilla Lidingöbron, Stockholm
6:e september 2024, 15:04
Nu rullar spårtrafiken över nya Lilla Lidingöbron  
Bild: SL
Emilia Granberg Emilia Granberg

I Stockholmsområdet har Lidingö fått en helt ny bro som ska kunna transportera fler människor över vattnet på kortare tid. Dessutom har den nya bron byggts för att vara säkrare då den både fått flerfiliga cykelbanor och en bredare gångbana. Utöver gång- och cykelväg har bron försetts med dubbla spår vilket gjort att kollektivtrafiken kan erbjuda tätare turer med Lidingöbanan, och med sina 750 meter har Lilla Lidingöbron byggts till en av Sveriges längsta spårvägsbroar.

– Det här är en mycket betydelsefull bro – både för Lidingöborna och pendlare men också som ett landmärke i sig själv. Vi har fått ett fantastiskt resultat med en väldigt vacker bro, och bron har blivit väldigt uppskattad av både cyklister, fotgängare och resenärer med Lidingöbanan, säger Jan Werner, projektledare på Lidingö stad.

Lång process

Projektet med den nya Lidingöbron startades 2012, men det var först 2019 som arbetet på plats började komma i gång. Implenia Sverige fick uppdraget att bygga bron, och under större delen av byggtiden fanns Gamla Lidingöbron kvar i drift. I oktober 2022 öppnades bron för gång- och cykeltrafik, 2023 fick resten av bron godkänd slutbesiktning och den 26:e maj 2024 kunde trafiken med Lidingöbanan börja rulla.

– Projektet startades långt bak i tiden med en massa utredningsarbeten. Det var först 2014 som vi hade ett beslut om var bron skulle ligga och sen var det många vändor innan arbetet på plats kunde starta. Att få i gång ett sånt här projekt tar en hel del tid, men i det stora hela kan man säga att processen löpt på precis som man kan förvänta sig, säger Jan Werner.

Några utmaningar i projektet var följderna av coronapandemin och kriget i Ukraina, men det rörde sig också om diskussioner kring spåranläggningen.  

– Vi har haft en hel del diskussioner om spåranläggningens utformning där det varit många tillägg och ändringar. Samtidigt har det varit ganska tidsödande att få till alla tillstånd och det har varit många svåra och omfattande teknikområden i projektet. Men det är utmaningar som vi tillsammans kunnat lösa på ett bra sätt, säger Jan Werner.

Rivning av gamla bron

Som tidigare nämnt ersätter nya Lilla Lidingöbron den gamla, och efter att den nya bron öppnades för gång- och cykeltrafik började man riva den gamla. Efter det, fram till spårtrafiken kunde börja rulla på nya bron, ersatte bussar Lidingöbanans trafik.

I demonteringen av den gamla bron rev man ett 2 000 ton tungt bågspann och för att arbeta hållbart skickades stålet vidare för återvinning. Den äldre bron bars i sin tur upp av cirka 300 pålar, nedslagna i sjöbotten, och i rivningen har pålarna kapats vid sjöbotten för att sedan dras upp på en pråm. Nu är rivningen, och därmed hela projektet, så gott som klar.