Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Nästa sommar ska Varbergstunneln vara färdig och redo att ta emot trafiken. Nils Ahlfors berättar att man det senaste året tagit ett antal stora steg och att arbetet pågår i högt tempo på flera ställen. Enligt den tidplan man arbetar efter ska Varbergstunneln öppna för trafik sommaren 2025.
– På det stora hela så känns det som att vi har allt under kontroll. Sedan dyker det alltid upp småsaker som man får ta tag i. Men många av de osäkerheter, med bland annat geotekniken, har vi betat av i mångt och mycket. Just nu kan jag inte se att vi inte ska kunna öppna för trafik nästa sommar som planerat, säger han och fortsätter:
– Det är fortfarande mycket kvar att färdigställa och vi jobbar med en tight tidplan. Men vi har ett kanonbra samarbete med Trafikverket.
Varbergstunneln, blir ett nio kilometer långt dubbelspår mellan Varberg och Hamra samt en tre kilometer tunnel under staden, ska möjliggöra för effektiva resor för både person- och godstrafiken. Utöver spåren kommer ett nytt stationsområde, en ny godsbangård och fem nya broar att byggas.
Arbetet med Varbergstunneln är indelat i sex olika block, där de som arbetar med grundläggningen har lämnat projektet. Även de som arbetar med sprängningarna i tunnlarna börjar närma sig slutet enligt Nils Ahlfors. De resterande blocken består av betong-, mark-, järnvägs- och installationsarbeten.
– Det enda tunnelgänget gör nu är tätningsarbeten i servicetunneln och det arbetet kommer att vara klart innan semestern. Betongblocket är det största blocket och även där är nästan allting klart. De har en del arbeten kvar med att gjuta väggarna vid terrasseringsytan vid den ena plattformen. Dessutom ska vi bygga en liten tunnel vid den norra entrén för servicetunneln. I betongblocket har vi även en del arbeten som pågår med plattformsbygge, tak, hissar och trappor, säger Nils Ahlfors och fortsätter:
– För markarbetarna har det varit intensivt under hela projektet och nu börjar man bli klar med de stora arbetena. Det återstår en del återfyllningar men det här blocket kommer att vara kvar allra längst eftersom vi har en del efterarbeten, bland annat rivning av befintlig järnväg genom Varberg, och att färdigställa efter att trafiken är i gång. Det kommer pågå en bit in på 2026.
I arbetet med järnvägen har spårläggningen delats in i tre delar där den första delen i söder är färdig. Resterande delar påbörjas efter semestern. Det fysiska arbete med järnvägsdelarna beräknas vara klara runt påsk nästa år, något som även gäller de fysiska delarna i det sista blocket – installationsarbetet.
– Etapp två, stationsområdet, för järnvägsgänget påbörjas efter semestern och beräknas ta ungefär en månad. Därefter tar vi tunneldelen. Vi räknar med att vara klara med spårläggningen i månadsskiftet september/oktober. Sedan fortsätter arbeten med elarbeten, fiber, signaler och kommunikation, säger Nils Ahlfors och avslutar:
– Installationsgänget har växlat upp och kör för fullt och det kommer även bli en del arbeten över semestern också. De har bland annat fått upp våra rulltrappor vilket är var en av projektets milstolpar.
Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Copyright 2021 – 2025 | Branschaktuellt Sverige AB