Projekt
2 min lästid

Jätteprojekt ska binda ihop Stockholm – blir Sveriges längsta vägtunnel

E4 Förbifart, Stockholm
31:a oktober 2024, 15:16
Jätteprojekt ska binda ihop Stockholm – blir Sveriges längsta vägtunnel
Emilia Granberg Emilia Granberg

– Förbifarten byggs i tre olika faser. Den första fasen var planering och nu pågår både byggfas och installationsfas. I byggfasen ingår alla större byggarbeten, exempelvis bygget av på- och avfarter, VA-system och asfaltering, men det har också involverat de omfattande sprängningsarbetena för den 18 kilometer långa vägtunneln. Här har vi sprängt oss fram genom berget och hösten 2023 var vi igenom – hela vägen från Häggvik till Kungens kurva, säger Camilla Magnusson.

55 kilometer tunnlar, 70 meter under mark

Totalt har Trafikverket sprängt ut cirka 55 kilometer tunnlar inklusive på- och avfartsramper samt arbetstunnlar. Det utsprängda berget motsvarar volymen om cirka 12 Globen och som djupast går tunnlarna 70 meter under havsytan.

– Idag är många byggentreprenader färdigställda vilket innebär att vi på flera delar gått in i installationsfasen – ett omfattande och tidskrävande arbete med att installera, kontrollera, testa och driftsätta alla system. Här installeras alla tekniska system som exempelvis elförsörjning, ventilation, övervakning och trafikstyrning. Men vi fortsätter också parallellt med byggfasen då det fortfarande finns vissa delar som har byggarbeten kvar, säger Camilla Magnusson.

Stort projekt, stora utmaningar

Enligt Camilla Magnusson flyter projektet på bra och idag har flera delar börjat färdigställas. Men med ett projekt i storlek av ett av Sveriges största infrastrukturprojekt, följer flera utmaningar. Bland annat har utmaningarna handlat om tunnelns position då tunneln byggs nära både stadsmiljö, cirka 80 000 hushåll, sex naturreservat, ett kulturreservat och världsarvet Drottningholm.

– En annan stor utmaning har varit geotekniken. Vi har den berggrund vi har och på flera ställen har berget vara ganska dåligt. Det innebär att vi har fått jobba med mycket förstärkningsarbeten. Vi har också en stor utmaning i att vi jobbar med flera olika projekt i olika skeden, vilket innebär att vi har ett omfattande samordningsarbete som hela tiden behöver hållas i gång. Det är ett stort projekt som pågår under många år och att synka ihop allt är ingen enkel uppgift. Men hittills har vi lyckats bra, säger Camilla Magnusson.

Vad är det roligaste med projektet?

– Jag skulle säga kombinationen mellan spännande arbeten och alla superduktiga människor man får jobba med. Även om man varit med ett tag lär man sig nya saker hela tiden och lagarbetet i projektet är fantastiskt, säger Camilla Magnusson och avslutar:

– Det är kul att se projektet växa fram. Här händer det saker hela tiden och det är väldigt roligt att få se resultaten av alla duktiga medarbetares olika arbeten.