Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Från Kristianstad mot gränsen till Blekinge hittas delsträckan Fjälkinge-Gualöv vilket är den sista delen på sträckan som ännu inte är motorväg. Ombyggnationen görs för att öka framkomligheten och trafiksäkerheten på sträckan – både för de som kör på E22:an och för omgivningen, och totalt beräknas projekt kosta cirka 500 miljoner kronor.
– Idag kan det vara svårt att komma ut på vägen då det är en vältrafikerad väg, men med bättre anslutningar och en ny trafikplats ska trafik från lokalvägnätet lättare kunna ansluta till E22:an, berättade Johan Månsson, projektledare på Trafikverket, i en tidigare intervju med Branschaktuellt.
Tobias Odebjer, projektledare på Trafikverket uppdaterar:
– Nu har vi kommit ungefär halvvägs i projektet. Vi har etapper som börjar komma mot sitt slut och nu är det cirka halva sträckan kvar. Den första delen från trafikplats Fjälkinge till östra Fjälkinge väntas bli klar tills årsskiftet, likaså etappen från Stärkelsefabriken mot Gualöv, och det som kvarstår är mittenpartiet på sträckan. Hittills har projektet gått jättebra med en bra framdrift och god samverkan.
Kompletterande lokalväg och faunapassager
Utöver ombyggnationen av E22 involverar projektet en 10 kilometer lokalväg där lokaltrafik, bussar, långsamtgående fordon samt gång- och cykeltrafik knyts ihop. Hit har även trafiken i ena riktningen omdirigerats under arbetet med E:22 för att aktörerna ska kunna arbeta mer ostört på sträckan.
– Stora delar av lokalvägen är färdigställd för trafik och har använts som omledningsväg under projektets gång. Nu kvarstår arbetet med att färdigställa lokalvägen hela vägen in till och genom Bäckaskog. Cykelvägen som går längs med Bäckaskog väntas färdigställas under hösten fram tills årsskiftet, säger Tobias Odebjer.
I projektet byggs också sex broar. Av dessa är tre faunapassager för att djuren ska kunna passera vägen på ett säkert sätt, vilket i sin tur ska minska antalet viltolyckor. På ett ställe har man byggt två broar – en under motorvägen och en under järnvägen som ligger precis intill, och på det andra stället bygger man en större bro under vägen med en spännvidd på 20 meter. Passagerna byggs för allt från smådjur till större djur. Totalt har aktörerna färdigställt tre av projektets sex broar.
Under 2025 ska projektet vara klart och under hösten samma år väntas nya E22 öppna för trafik.
Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Copyright 2021 – 2025 | Branschaktuellt Sverige AB