Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Norrbotniabanan, den 27 mil långa järnväg som byggs mellan Umeå och Luleå, ska möjliggöra för snabbare, säkrare och mer miljövänliga resor och transporter mellan flera norrländska städer och för transporten av råvaror och sammanknytningen till Europa. Arbetet är uppdelat i tre åtgärder där sträckan mellan Umeå och Dåva är den första.
– Arbetet mellan Umeå och Dåva rullar på som bara den. I sommar avslutas markarbetena och vår prognos är att banan ska vara öppen för trafik till fjärde kvartalet 2026. Det gäller då de första 12 kilometerna till industriområdet i Dåva, säger Richard Österbacka, projektledare på Trafikverket, och fortsätter:
– Det betyder otroligt mycket att arbetet är i gång och det är exceptionellt spännande att vi får dra i gång de här stora entreprenaderna nu. Det handlar om entreprenadbelopp från några hundra miljoner till över en miljard.
Vidare berättar Richard Österbacka att tunnelbrytningen på sträckan inleddes i maj.
– Tunneldrivningen ska vara klar till årsskiftet 2025/2026 och innan dess ska delar av BEST:en vara på plats. Det kommer bli hett om öronen de kommande åren, det är det inget snack om, säger han.
När det kommer till två andra åtgärderna, sträckorna Dåva-Skellefteå och Skellefteå-Luleå, har man inte kommit lika långt som i arbetet med Umeå-Dåva.
– På sträckan mellan Dåva och Skellefteå pågår arbetet med bygghandlingsprojekteringen. Vi sitter just nu och ritar och gör bygghandlingar och det är till och med någon bygghandling som är klar. Men vi kan inte skicka ut någon på förfrågan innan vi får startbeslut och pengar från regeringen, säger Richard Österbacka och fortsätter:
– För sträckan mellan Skellefteå och Luleå har vi fått in pengar för arbetet med järnvägsplanerna. Vi har fullt med konsulter och resurser som hjälper oss med detta.
Vidare berättar Richard Österbacka att det pågår ett par mindre ”förberedande arbeten” i form av geotekniska undersökningar.
– Vi vill få bättre koll på vilka jordarter och sulfid som finns i marken. Dessutom gör vi några förstärkningsarbeten på prov där det är extra svårt att avgöra geotekniken, säger han.
Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Copyright 2021 – 2025 | Branschaktuellt Sverige AB