Projekt
3 min lästid

Förbifart Stockholm – så går det i jätteprojektet

Förbifart Stockholm
28:e juni 2024, 13:31
Förbifart Stockholm – så går det i jätteprojektet
Genomslag av tunnlar mellan Skärholmen-Sätra. Bildkälla: Trafikverket.
Emilia Granberg Emilia Granberg

2030, när Förbifart Stockholm planeras vara klart, ska Stockholmsregionen ha fått en helt ny länk mellan norra, västra och södra Stockholm. Den 21 kilometer långa sträckan går från Kungens kurva i söder till Häggvik i norr och på sträckan kommer trafiken gå genom en 18 kilometer lång tunnel. Med den nya sträckan ska regionen både få bättre regional och nationell tillgänglighet då det dels ska bli lättare för tung trafik att passera, dels för bosatta i regionen att arbetspendla.

Tre olika faser

Den nya förbifarten byggs i tre olika faser – planering, byggfas och installationsfas. Nu pågår både byggfas och installationsfas parallellt och enligt Camilla Magnusson pågår intensiva arbeten längs med hela sträckan.

– I byggfasen ingår alla större byggarbeten, exempelvis bygget av på- och avfarter, VA-system och asfaltering. Men den har också involverat de omfattande sprängningsarbetena för den 18 kilometer långa vägtunneln. Här har vi sprängt oss fram genom berget och hösten 2023 var vi igenom – hela vägen från Häggvik till Kungens kurva, säger Camilla Magnusson.

Utsprängt berg motsvarande 12 Globen

Totalt har Trafikverket sprängt ut cirka 55 kilometer tunnlar inklusive på- och avfartsramper samt arbetstunnlar. Det utsprängda berget motsvarar volymen om cirka 12 Globen och som djupast går tunnlarna 70 meter under havsytan.

– Idag är många byggentreprenader färdigställda vilket innebär att vi på flera delar gått in i installationsfasen – ett omfattande och tidskrävande arbete med att installera, kontrollera, testa och driftsätta alla system. Men vi fortsätter också parallellt med byggfasen då det fortfarande finns vissa delar som har byggarbeten kvar, säger Camilla Magnusson och utvecklar:

– På norra sidan är i princip alla byggdelar avslutade men på söder kvarstår en del byggarbeten. Här håller vi bland annat på att färdigställa Bredängsrakan, Vårby backe och den sista trafikplatsen. Men vi har också påbörjat installationsarbeten, vilket innebär att dessa arbeten pågår parallellt från varsitt håll in mot Lovö.

Kan färdigställas i förtid

Som tidigare nämnt planeras förbifarten vara färdigställd under 2030, men enligt Camilla Magnusson finns det en chans att vissa delar kan komma att öppnas i förtid.

– Redan idag har vi vissa delar som ser väldigt klara ut, exempelvis sträckan vid Häggvik och Kungens Kurva där trafiken kunnat börja rulla. Dock får man inte köra ner i tunneln ännu eftersom installationsarbetena fortfarande pågår. Vi håller däremot på att granska om vi skulle kunna ta ett beslut om att öppna någon del i förtid, säger hon och tillägger:

– Ännu vet vi inget säkert, men under året borde vi ha ett beslut om det är möjligt eller ej. I så fall är det i första hand sträckan Häggvik-Akalla som vi kikar på att förtidsöppna.

Stort projekt, stora utmaningar

Enligt Camilla Magnusson har projektet flutit på bra men som ett av Sveriges största infrastrukturprojekt har projektet fört med sig flera utmaningar. Bland annat har utmaningarna handlat om tunnelns position då tunneln byggs nära både stadsmiljö, cirka 80 000 hushåll, sex naturreservat, ett kulturreservat och världsarvet Drottningholm.

– En annan stor utmaning har varit geotekniken. Vi har den berggrund vi har och på flera ställen har berget vara ganska dåligt. Det innebär att vi har fått jobba med mycket förstärkningsarbeten. Samtidigt är det ett stort projekt där vi jobbar med flera olika projekt i olika skeden, vilket innebär att vi har ett omfattande samordningsarbete som hela tiden behöver hållas i gång. Att synka ihop ett projekt som pågår under så många år är ingen enkel uppgift, men hittills har vi lyckats bra, säger Camilla Magnusson och avslutar:

– Nu ser vi fram emot att fortsätta färdigställa projektets olika delar och det är väldigt roligt att se resultaten av alla duktiga medarbetares olika arbeten.