Projekt
3 min lästid

Flera år av installationsarbeten väntar

Förbifart, Stockholm
19:e maj 2024, 16:47
Flera år av installationsarbeten väntar
Christopher Blanck Christopher Blanck

Under hösten 2023 blev vägtunneln som binder ihop E4 Förbifart Stockholm helt utsprängd, en historisk milstolpe för projektet. Allt utsprängt berg, cirka 6 900 000 kubikmeter, motsvarar volymen av 12 Globen. E4 Förbifart Stockholm går från Kungens kurva i söder till Häggvik i norr med sex nya trafikplatser ovan jord där 18 av vägens 21 kilometer går genom tunnlar.

Arbetet har gått in i installationsfasen och det är full aktivitet nere i tunnlarna där det installeras högteknologiska säkerhetslösningar och avancerade tekniska system för elförsörjning, ventilation, övervakning och trafikstyrning.

När installationerna är färdiga väntar flera års testarbete för att säkerställa att anläggningen uppfyller de omfattande säkerhetskraven som finns för europavägar och vägtrafiktunnlar i Sverige. Därefter kopplas E4 Förbifart Stockholm ihop med det övriga vägnätet.

Totalkostnaden justeras

Med anledning av de ökade kostnaderna för arbetet med tunnlarna under Lovö och merkostnader för hävningen av kontraktet med den entreprenör som tidigare byggde tunneldelarna under Lovö, har Trafikverket justerad totalpriset för E4 Förbifart Stockholm igen. Kontraktet hävdes 2019, efter omfattande brister i arbetsmiljön. En ny entreprenör tog över 2020 och driver arbetet sedan dess.

Totalkostnaden bedöms ligga runt 51,0–53,5 miljarder kronor, med en trolig slutkostnad på 51,5 miljarder kronor i stället för 41,7 miljarder kronor (2021 års prisnivå).

– En säker arbetsmiljö är en av våra viktigaste frågor och allvarliga brister krävde ett byte av entreprenör. Det handlar om säkerhet och hälsa för de som faktiskt bygger vägen, säger Camilla Magnusson, projektchef E4 Förbifart Stockholm.

Arbetet har fått pausas – gör ett omtag

Den 22 januari meddelade Trafikverket att arbetet genom världsarvet Drottningholm inte haft den framdrift det borde ha haft och att man därför valt att avbryta kontraktet i samråd med entreprenören. En ny upphandling kommer att genomföras och under tiden, tills att det är klart, kommer produktionsarbetet pausas. I samband med avbrottet kommer man att ta bort avspärrningar och öppna upp vägen med fler körfält på sträckan Edeby–Drottningholm för att förbättra framkomligheten.

– Arbetet har både försenats och fördyrats. Att göra en omstart av projektet är det mest förnuftiga vi kan göra i det här läget. Att genomföra en ny upphandling kommer att skapa bättre förutsättningar för de arbeten som återstår, säger Daniel Burström, Trafikverkets biträdande sektionschef på sektion Lovö och talesperson för Ekerövägen.

Trafikverket bedömer i nuläget att man kommer att hålla tidplanen och att vägen ska färdigställas till slutet av 2024.

Kungligt besök i tunnlarna

Under januari har även Hans Majestät Kung Carl XVI Gustaf varit nere i tunnlarna och besökt projektet. Efter ett snabbt ombyte färdades sällskapet, ombord på en buss där besöket inleddes med fotografering vid tunnelmynningarna vid Edeby. Därefter fortsatte färden ned i tunnlarna där flera projektmedarbetare tog emot för att beskriva pågående arbeten, övergripande tunneldrivning samt både passerade och kommande utmaningar.

– Kungen var mycket intresserad och ställde initierade frågor om teknik och följdfrågor såväl i tunneln och på bussen. För oss i E4 Förbifart Stockholm är Kungen både en närboende och en offentlig person, säger Camilla Magnusson.