Projekt
2 min lästid

Efter genomslaget – så fortsätter arbetet med Varbergstunneln

Varbergstunneln
16:e oktober 2023, 13:49
Efter genomslaget – så fortsätter arbetet med Varbergstunneln
Ett annat tunnelprojekt. Bildkälla: Implenia.
Christopher Blanck Christopher Blanck

I slutet av maj nådde Implenia en stor milstolpe i arbetet med Varbergstunneln när de sprängde bort de sista delarna av den tre kilometer långa bergtunneln som är en del av den totalt nio kilometer långa, dubbelspåriga järnvägen, som ska gå mellan Varberg och Hamra.

– Det var en stor milstolpe att få det genomslaget och att få göra sista sprängningen. Vi lyckades också göra det inom en treårsperiod, från första salvan till sista gick det två år och 363 dagar – så vi klarade det med typ två dagars marginal, säger Nils Ahlfors och fortsätter:

– Även om inte tunnelsprängningarna är hela projektet så är det en viktig del i arbetet.

Under hösten och vintern tar flera arbeten vid i processen med att färdigställa tunneln.

– Dels arbetar vi med att täta spårtunneln genom att sätta upp dräneringsmattor för att skydda tågen, installationerna och spåren från inläckande vatten. Vi har ett visst inläckage som inte är acceptabelt på de installationer som vi har i tunnlarna så därför behövs dessa dräneringsmattor, säger han och fortsätter:

– Steg två blir att genomföra en mängd olika markarbeten som att montera kanalisation, lägga dränering och ledningar samt att bygga upp terrassen för att vi ska kunna lägga spåret. Därefter väntar en del betongarbeten parallellt med installationsarbeten och avslutningsvis, vid årsskiftet, påbörjar vi järnvägsarbeten.

En fullspäckad höst – och start på 2024

Slutet på 2023 och hela 2024 kommer bli en intensiv period för de som arbetar med Varbergstunneln. Det är många arbeten som ska genomföras, men tack vare att trafikstarten flyttades fram ett halvår, från december 2024 till sommaren 2025, kan man ta sin tid och göra det på ett säkert och bra sätt menar Nils Ahlfors.

– Det beslut vi tog om att skjuta fram starten var helt rätt då det hade blivit för besvärligt att hinna klart i tid. Generellt sätt har vi kommit en bra bit på vägen och lyckats med det vi tagit oss an. Visst hade man velat slippa att flytta starten men läckagen har blivit större än vad vi trodde och riskerna blev därmed för stora för att vi skulle bli klara i tid, säger han och avslutar:

– Just nu håller vi på med betongarbeten utanför tunneln i norra tråget som ska bli det framtida stationsområdet. Det har gått galant under våren och sommaren och nu börjar man äntligen se hur det ska se ut.