Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
På Bohusbanan mellan Stenungsund och Uddevalla hittas tio tunnlar som just nu renoveras för framtiden. Tunnlarna, som byggdes för över 100 år sedan, var i stort behov av renovering och nu ska tunnlarna ersättas med nya tunnelportaler.
– I stora drag byter vi ut samtliga betongkonstruktioner så som valv och portaler i tio tunnlar längs bandel 624. Konstruktionerna vi byter ut är mestadels från början av 1900-talet vilka i projektet ersätts med bergförstärkning, och i tunnelmynningarna monterar vi nya portaler i stål eller betong, berättar Jonathan Isaksson, projektledare på Trafikverket, och tillägger:
– Idag pågår arbeten i samtliga tunnlar och både berg- och betongarbeten kvarstår. Några betongportaler är färdiggjutna och några påbörjas under sommaren. En utmaning har varit hantering av nya bergförutsättningar som bland annat påverkar tekniska lösningar, produktionsmetoder och arbetsmiljö, och vi har haft flera intressanta moment som låg bergteckning och öppning i tunneltak.
Projektet med tunnlarna har pågått sedan våren 2023 och parallellt med arbetet pågår en upprustning av kontaktledningsanläggningen på sträckan. Detta då den befintliga kontaktledningsanläggningen är över 80 år gammal och även den i behov av upprustning. Med nya kontaktledningar ska anläggningen bli mer robust, driftsäker och rustad för högre kapacitet.
– Våra arbeten i tunnlarna ska vara klara under hösten 2024 och innan året är slut ska hela projektet, inklusive kontaktledningsanläggningen, vara färdigställt, avslutar Jonathan Isaksson.
Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Copyright 2021 – 2025 | Branschaktuellt Sverige AB