Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
I slutet av 2019 påbörjade Trafikverket bygget av en ny bro mellan Värmdö och fastlandet. I slutet av 2022 väntas nya Skurubron kunna tas i bruk och nu har bron börjat monteras där varje del skjuts ut med domkraft. Vi har pratat med Åse Wallin, projektledare för Trafikverket, som berättar mer.
Med ökad framkomlighet och trafiksäkerhet som främsta motivation byggs en drygt 300 meter lång bro över Skurusundet, söder om den gamla som invigdes av kung Gustav V 1915.
Nulägets begränsade framkomlighet med två körfält åt varsitt håll gör att det bildas köer i rusningstrafik, vilket ihop med korta av- och påfarter gör trafikplatserna i anslutning till bron olycksdrabbade.
– Den nya bron kommer att bli en del av väg 222 Värmdöleden. I projektet ingår också en ombyggnad av trafikplatserna vid Skuru och Björknäs med tillhörande lokalvägar, broar och gång- och cykelvägar samt renovering och ombyggnad av den gamla Skurubron, säger Åse Wallin, projektledare för Trafikverket, och tillägger:
– Med bygget av den nya bron, renoveringen av den gamla och de nya trafikplatserna skapar vi ett område som blir mer attraktivt för alla trafikanter. Det kommer också att bli mer tilltalande att ta sig över sundet med den nya breda gång- och cykelvägen.
Ståldelar från norra Italien
Ståldelarna till bron – som blir 30 meter bred med totalt sex körfält där körfälten längst till höger vigs åt kollektivtrafiken samt av trafikanter som ska köra av och på bron – tillverkas i norra Italien för att sedan fraktas och monteras på plats.
– Det är som ett gigantiskt pussel. Alla delar provmonteras i Italien innan de fraktas till Sverige för att säkerställa att delarna passar ihop väl på plats. Bron består av totalt 62 brosektioner. Varje sektion byggs ihop av sju mindre delar som svetsas ihop inne i hallen, säger Åse Wallin.
Vartefter brosektionerna monterats lanseras bron, det vill säga skjuts med domkraft, ut över Skurusundet i etapper. I slutet av januari sköts den första delen ut ur montagehallen och nu fortsätter bron lanseras etapp för etapp.
I slutet av 2022 väntas Skurubron kunna öppna för trafik och då ska den befintliga bron börja renoveras. Efter renoveringen kommer gamla Skurubron vara en gång- och cykelväg respektive lokalväg. Hela projektet med ny- och ombyggnad väntas kosta totalt 1 3 miljarder (prisnivå 2016) och beräknas vara helt klart år 2024.
Text av Malin Rothenborg & Emilia Granberg
Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Copyright 2021 – 2025 | Branschaktuellt Sverige AB