Infrastruktur Hamnar
3 min lästid

Här möts sjöfart, järnväg och lastbilstrafik

5:e augusti 2019, 15:41
Här möts sjöfart, järnväg och lastbilstrafik
Helsingborgs Hamn är den näst största containerhamnen i Sverige. I dagsläget anlöper stora rederier som Maersk, Hapag-Lloyd, MSC, Unifeeder, med flera.

Helsingborgs Hamn är
en viktig knutpunkt för svensk import och export. Att vara bäst i Sverige på
containerhantering är en ambition sen några år tillbaka. Vägen dit är inte
alltför lång, hamnen präglas redan idag av ett flertal fördelaktigheter, som
närhet till motorväg, egen kombiterminal och ett flexibelt arbetssätt.

När Västhamnen stod klar (den nyaste delen av Helsingborgs
Hamn) togs beslutet. Helsingborgs Hamn ska bli bäst på containerhantering.

─ Utvecklingen framåt pekar på att sjötransporterna kommer
att öka och att det är enhetstrafiken som kommer att öka mest. Redan idag
hanterar vi cirka 220 000 TEU (tjugofotsekvivalenter) via sjö och cirka 75 000
TEU via land, säger Nicklas Romell, CCO på Helsingborgs Hamn.

Näst största
containerhamnen

Helsingborgs
Hamn är den näst största containerhamnen i Sverige. I dagsläget anlöper stora
rederier som Maersk, Hapag-Lloyd, MSC, Unifeeder, med flera. 
─ Vi koncentrerar oss på att möta kundernas behov och har blivit kända för vår
flexibilitet, något som vi jobbar väldigt mycket med. Vi ser alltid en
logistikförfrågan i sin helhet och har vi inte hela lösningen direkt så tittar
vi på möjliga alternativ och mertjänster.  En fördel med Helsingborgs Hamn är
infrastrukturen runt omkring. Vi har väldigt nära till motorvägarna, samt egen
kombiterminal rakt in i hamnen och en kort insegling, säger Romell och
fortsätter:

─ Under de
senaste åren har vi breddat vårt utbud, genom att erbjuda mellanlagring, stuff
och stripp. Många företag efterfrågar en säker hantering inom ett avspärrat
område nära kajen, något som vi har blivit riktigt duktiga på. Det har i sin
tur lett till att fler kunder efterfrågar denna typ av hantering.

Satsat stort under senare år

I samband
med att sjöfarten och hamnverksamheten utvecklas, satsar Helsingborgs Hamn
ständigt på att effektivisera, minska de interna körsträckorna och tillämpa
eco-driving.

─ Vi har
gjort stora investeringar de sista åren. Bland annat har vi investerat i
nya lagerbyggnader i Skåneterminalen där vi, förutom
lagerhåller gods, stuffar och strippar containers. I Västhamnen, där vi sköter
all containerhantering idag, har vi tagit bort gamla byggnader för att få plats
för mer containrar.

Nicklas
Romell avslutar med att lyfta en av de viktigaste relationerna som hamnen har,
något som präglar både verksamheten men också dess möjlighet till utveckling.

─ Vi ägs
av kommunen och är en viktig del av stadens och regionens näringsliv där vi
servar industrin. Vår och stadens framtid är tätt sammanflätade där bådas
verksamheter är beroende av varandra i ett gynnsamt förhållande.

FAKTA

Helsingborgs Hamn består egentligen av tre hamnar inom
området – Nordhamnen, Västhamnen och Sydhamnen. Nordhamnen beskrivs som den
mest öppna hamnen. Den är direkt synlig och tillgänglig från den centrala
stadskärnan runt Knutpunkten – Helsingborgs kombinerade tåg-, buss- och
färjeterminal. Verksamheten i hamnen domineras av den intensiva färjetrafiken
till och från Helsingör i Danmark. Västhamnen är den nyaste delen och blev
startskottet för containerverksamhet i större skala. Hamndelen har två
bassänger, som båda används för containerhantering. I Sydhamnen finns flera
terminaler för hantering av olika slags gods – en för hantering av olja, en för
spannmål och en som hanterar styckegods, RoRo-trafik och projektlaster.

Jessica Branschaktuellt