Lindhagensgatan 53 112 43 Stockholm,
Kundservice: 08 – 400 22 620
VD/CEO: Oscar Lundberg
Redaktionschef: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Organisationsnummer: 556856-4594
[email protected]
Expansionen av Blå linjen i Stockholm rör sig stadigt framåt. Projektet har haft genomslag och är i en intensiv fas. Planerad trafikstart mot Barkarby är under år 2026.
Blå linjen i Stockholm förlängs i flera riktningar. Från Kungsträdgården ska linjen växa ut mot Nacka och Söderort, och från Akalla ska linjen gå till Barkarby. Ett område i full utveckling då en helt ny stadsdel växer fram. Det byggs två nya stationer på den nya sträckan: Barkarbystaden och Barkarby. Hela det nya segmentet går under jord, vilket gör det möjligt att förlänga tunnelbanan ytterligare i framtiden. Tanken är att Barkarby vid färdigställning ska bli en central bytespunkt för alla som reser med pendeltåg, regionaltåg och buss. Men först ska tunnlarna bli färdiga.
– Vi håller på och spränger ut bergtunnlarna för fullt. Mer än en tredjedel är borta, säger Anna Nylén, projektchef för tunnelbanan till Barkarby, och fortsätter. Vi har flera upphandlingar på gång. Vi handlar bland annat upp bana och el 400 volt. Därutöver har vi en stor entreprenad för bygg, installation och tele på gång. Den får vi anbud på den 6 september.
Första genomslaget i projektet
Den 4 maj gjorde sprängsalvor hål mellan plattformsutrymmet och markytan vid det som kommer att bli den nya tunnelbanestationen i Barkarby. Det är första gången det händer i ett av nya tunnelbanans projekt.
– Runt klockan 13.00 fick vi genomslag i det första rulltrappsschaktet. Så nu kan man se ljuset mellan schaktet och plattformsrummet, säger Anna Nylén.
Tunnelarbetet ska vara klart i sin helhet mot slutet av 2023, men systemet ska vara redo för installationer i slutet av 2022. Då får entreprenören med ansvar för bygg och installation komma åt och jobba i utrymmet för stationerna Barkarbystaden och Barkarby. Men markarbetet i tunnlarna kommer att fortgå en bit efter att sprängningarna är klara.
– Vi har tre arbetsplatser: Veddesta, Landningsbanan och Robothöjden. Bergarbetet går planenligt. Vi ska trots allt bygga stationer där nere, så det är mycket jobb som ska göras nere i tunnlarna, säger Patrick Marelius, vd på Subterra som är huvudentreprenör i projektet.
Har ni några särskilda utmaningar i projektet?
– Det blir logistiken när vi har sprängt färdigt tunnlarna. Vidden av så här stora projekt kan lätt underskattas och man tror att det enbart är ett tunnelprojekt, säger Patrick Marelius och fortsätter. Det är dessutom ett viktigt projekt för oss, som relativt nya på marknaden. Så vi är måna om att göra ett bra jobb och i god tid så att det blir ett riktigt fint referensprojekt.
Den utbyggda blå linjen har planerad trafikstart år 2026. Anna Nylén får frågan om hon har något tips till entreprenörer som ska ta sig an liknande projekt framöver.
– Det man ska vara medveten om som entreprenör är att vi som beställare har krav på dokumentation, redovisning och rapportering. Det är en konsekvens av att vi i vår tur har krav på oss att kunna redovisa vad vi gör för skattepengarna som används. Entreprenaden innehåller inte enbart produktion. Det är en hel del arbete med just kvalitet, arbetsmiljö, hållbarhet och sådana frågor. Så det är viktigt att bemanna upp sig även för de delarna och läsa in sig på vad vi ställer för krav, avslutar hon.
Text av Jesper Norell
Lindhagensgatan 53 112 43 Stockholm,
Kundservice: 08 – 400 22 620
VD/CEO: Oscar Lundberg
Redaktionschef: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Organisationsnummer: 556856-4594
[email protected]
Copyright 2021 – 2024 | Branschaktuellt Sverige AB