Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Nästan alla småföretagare vill göra affärer på den offentliga marknaden, men bara en tredjedel av småföretagen för affärer där idag. Det visar en rapport från Företagarförbundet.
“Rapporten visar att det offentliga och småföretagen hittar varandra, men alldeles för sällan. Det behövs ännu bättre möjligheter för småföretag att lämna anbud och det måste vara enklare att göra affärerna”, säger Mats Assarsson, Ordförande för Företagarförbundet.
Under 2020 sålde 4 867 av Företagarförbundets medlemsföretag varor och tjänster till kommuner, regioner och myndigheter till ett värde av 13,5 miljarder. Slående är dock att 6 av 10 småföretag inte gör några affärer alls på den offentliga marknaden.
Därför har Företagarförbundet inlett ett samarbete med företaget PublicInsight, som just nu bygger upp ett CRM för offentliga affärer som kommer att göras tillgängligt för Företagarförbundets medlemmar. Där hittar småföretag stöd i bland annat sälj- och anbudsarbetet, marknadspotential och tips om affärer.
“Det en djungel för en småföretagare att hitta vägen fram till en offentlig affär. Vi är guiden och garanten för att företag ska hitta rätt”, säger Fredrik Tamm, vd för PublicInsigh
96 procent av Företagarförbundets medlemmar, som till största delen består av små företag, svarar att de ”vill” eller att de ”kanske vill” göra affärer med det offentliga. Knappt 10 procent av medlemmarna har koll på vad och hur stora summor som deras kommun eller region beställer i form av varor och tjänster genom upphandlingar. Alltså, de är omedvetna om deras egen marknadspotential.
Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Copyright 2021 – 2024 | Branschaktuellt Sverige AB