Lindhagensgatan 53 112 43 Stockholm,
Kundservice: 08 – 400 22 620
VD/CEO: Oscar Lundberg
Redaktionschef: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Organisationsnummer: 556856-4594
[email protected]
New York har fått ett nytt landmärke. För den tredje mars iår öppnades portarna till världens dyraste tågstation Oculus, som är en del utav World Trade Center Transportation Hub.
Här förväntas över 250 000 pendlare dagligen passera. Stationen är placerad på samma plats där World Trade Center stod innan terrordåden 11 september 2001.
Bygget har tagit tolv år att färdigställa, vilket är en försening med sju år mot vad man beräknade. Denna sjuåriga försening beror på diverse omständigheter man inte kunnat styra över, bland annat orkanen Sandy som 2012 orsakade skador för flera miljoner dollar, rapporterar Aftonbladet.
Bildkälla: Skanska
Bygget har designats och konstruerats av arkitekten Santiago Calatrava. Han har tidigare bland annat ritat Turning Torso i Malmö, skriver Aftonbladet. Byggnaden påminner om en fågel som är på väg att lyfta och utmed ryggraden av Oculus löper ett takfönster som kommer att öppnas den 11 september varje år för att hedra minnet av offren för terrorattacken 2001. Dessutom skriver Aftonbladet att det i anslutning till stationen kommer att finnas ett minnesmuseum för terrordåden den 11 september.
Den ellipsformade byggnaden med sina långa vingar är nästan mer imponerande på insidan. Ankomsthallen är 50 meter hög och 100 meter lång och de vita stålbalkarna, glaspanelerna och marmorgolvet skapar en mycket speciell plats.
När hela World Trade Center Transportation Hub är färdigställt förväntas över 250 000 pendlare varje dag. Reseknutpunkten samlar 11 tunnelbanelinjer och pendeltågen Port Authority Trans-Hudson (PATH) till New Jersey. Bygget av Transportation Hub har inneburit ett lyft för hela området kring World Trade Center. Utöver alla pendlare kommer platsen locka miljoner besökare årligen för att se Oculus arkitektur eller minnas vad som hände vid terrorattacken.
Slutnotan för bygget landade på 3,85 miljarder dollar, ungefär 33 miljarder kronor. Med den summan spräckte man sin budget med 1,85 miljarder dollar enligt Aftonbladet.
Fakta:
– 11 500 ton stål användes, lika mycket som finns i 270 tunnelbanevagnar.
– Stålet har rest 7564 kilometer från San Georgio i Italien till Redhook i Brooklyn, New York.
– De 2 största lyftkranarna någonsin i New York City användes för att resa stålbalkarna till Oculus.
– Den största stålbalken som monterades var drygt 61 meter lång och vägde 80 ton, lika mycket som 27 stadsjeepar.
Lindhagensgatan 53 112 43 Stockholm,
Kundservice: 08 – 400 22 620
VD/CEO: Oscar Lundberg
Redaktionschef: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Organisationsnummer: 556856-4594
[email protected]
Copyright 2021 – 2024 | Branschaktuellt Sverige AB