Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Regelpaketet ska leda till att målen om nettonollutsläpp av växthusgaser inom den internationella sjöfarten nås till 2050. Beslutet om det nya styrmedelspaketet har föregåtts av årslånga förhandlingar inom IMO:s miljökommitté.
– Det här ett stort genombrott. Det så kallade nettonollpaketet från IMO ger förutsättningar att kraftigt minska utsläppen av växthusgaser från den internationella sjöfarten, säger Sofia Malmsten, som leder arbetet för Sveriges räkning och är sakkunnig på Transportstyrelsen.
Paketet reglerar hur mycket växthusgaser som får släppas ut från de drivmedel som fartygen använder. Det består av två delar: en teknisk och en ekonomisk. Dessutom kan fartyg som presterar väl sälja överskott till fartyg som lyckas mindre bra.
– Vi tycker det är bra att det nya paketet innehåller både piska och morot. Intäkterna från avgifterna kommer att användas för att premiera de fartyg som använder drivmedel med noll eller nära noll utsläpp, men också till sjöfartens klimatomställning för att se till att inget land halkar efter, säger Sofia Malmsten.
Det nya klimatpaketet ska slutligt antas i oktober 2025 och planeras träda i kraft 2027.
Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Copyright 2021 – 2025 | Branschaktuellt Sverige AB