Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Linköpings kommun söker EU-medel för att planera och projektera en effektiv trafikapparat kring nya järnvägsstationen. Syftet är att göra byten och anslutningar mellan olika transportslag så enkla som möjligt för resenärerna. När höghastighetsjärnvägen Ostlänken byggs väntas antalet resenärer öka kraftigt.
Projektet C Linköping beräknar bruttokostnaden för planering och projektering till 14 miljoner Euro för åren 2014-2017. Ansökan gäller bidrag till häften av den kostnaden. Ansökan går via trafikverket till EU-fonden för ett sammanlänkat Europa, CEF, 2014-2020.
– Man måste se Ostänken och Linköpings nya centralstation som delar av ett större transportsystem som binder ihop regioner i såväl Sverige, som i EU. Att korta restiderna och öka tillgängligheten får arbetsmarknaden att fungera bättre och gynnar utbytet mellan olika regioner, säger kommunstyrelsens ordförande Lena Micko (S).
Pengarna söks till det som tekniskt kallas för bytespunkt på stationen och anslutningar till centralstationen/resecentrum, själva ”trafikapparaten” kring centralstationen. C Linköping söker till planering och projektering, inte för själva byggnationen.
– Vi kan genom denna medfinansiering få fram ett robustare underlag tidigare i processen och därmed öka mervärdena. Det som måste göras, kommer att göras även om vi inte får pengarna, men det går inte lika snabbt och inte med samma mervärden som EU-pengar kan skapa, säger C Linköpings projektchef Michael Myhré.
Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Copyright 2021 – 2025 | Branschaktuellt Sverige AB