Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
År 2020 anlände 897 059 av 958 990 planerade persontåg till sin slutstation i rätt tid, vilket innebär en punktlighet för helåret på 93,5 procent. Det är den hittills bästa siffran sedan 2013.
Under hela 2020 har varje månad noterat det bästa punktlighetsutfallet sedan nuvarande mått infördes 2013. Och även om det på grund av pandemin avgick färre persontåg i år jämfört med rekordåret 2019 så kördes det cirka 90 000 fler persontåg 2020 än det gjorde 2013. Tittar man enbart på körda tåg, inställda tåg räknas som försenade tåg, blev punktligheten så bra som 94,9 procent, det bästa utfallet sedan 2001.
Punktligheten viktig för hållbara resor och transporter
Punktligheten för 2020 är den högsta för samtliga tåg, pendeltågen nådde en punktlighet på 95,7 procent, vilket är en förbättring med 1,0 procentenheter jämfört med 2019. Regionaltågen nådde en punktlighet på 91,7 procent, en förbättring med 2,4 procentenheter. Störst förbättring jämfört med 2019 stod långdistanstågen för där punktligheten ökade med 7,5 procentenheter från 79,2 till 86,7 procent. Även för godstågen sattes en ny toppnotering under 2020 med ett punktlighetsutfall på 82,9 procent. Detta är 2,2 procentenheter högre än det tidigare rekordåret 2017, och 5,0 procentenheter högre än 2019.
tågens punktlighet 2020
Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Copyright 2021 – 2025 | Branschaktuellt Sverige AB