Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Erik Pelling (S), kommunstyrelsens ordförande kommenterar:
– Det här är väldigt glädjande och bekräftar att det finns ett stort behov av kapacitetsstark kollektivtrafik i form av spårväg. Arbetet med detaljplan, tillstånd och andra förberedelser för genomförande fortsätter nu och nödvändiga beslut kommer att hanteras av kommunstyrelsen, säger Erik i ett pressmeddelande.
Spårvägen ska binda samman den planerade järnvägsstationen i Bergsbrunna med Ultuna, Gottsunda och Uppsala centralstation. Skälet till att valet fallit på spårväg är att den är miljövänlig och kapacitetsstark i ett långsiktigt perspektiv, enligt kommunen.
Enligt Trafikverkets chef för nationell planering, Lennart Kalander, är miljardsumman den hittills största paketsatsningen de senaste åren.
– Det är positivt att Trafikverket kan stötta en hållbar stadsutveckling genom stadsmiljöavtalen. Uppsala kommun med Region Uppsala som beviljats ett stadsmiljöavtal på över två miljarder kronor under perioden 2022–2029 för ny spårtrafik är den hittills största paketsatsningen, och bör ge god effekt i form av ökat resande med kollektivtrafik och även fler cykelresor. Motprestationer och effektbedömningar ingår i avtalet, säger Lennart Kalander.
Ytterligare stadsmiljöavtal kommer att sökas för ändhållplatserna vid Uppsala C, Uppsala S och den nya järnvägsstationen vid Bergsbrunna.
Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Copyright 2021 – 2024 | Branschaktuellt Sverige AB