Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Riksdagen har idag beslutat att planering av spårväg och tunnelbana ska kunna ske enbart genom detaljplaneläggning enligt Plan- och Bygglagen. Lagändringen träder i kraft den 1 januari 2013 och kan minska tidsåtgången vid planering av spårvägar med upp till ett år. Tidigare har lagen krävt en obligatorisk dubbelprövning enligt både Plan- och Bygglagen och Lag om byggande av järnväg.
– Riksdagens beslut är mycket välkommet och kommer att underlätta de omfattande planer på utbyggnad av spårväg som nu finns i många av Sveriges mest expansiva städer säger Jens Forsmark, Samordnare för Spårvagnsstäderna.
Spårvagnsstäderna har haft en avgörande betydelse när lagändringen har tillkommit. Organisationen har uppmärksammat dubbelprövningen som ett av de största hindren för en effektiv utbyggnad av spårväg.
– Den har gjort planeringsprocessen tidsödande utan att planeringens kvalitet eller slutresultatet för den skull blivit bättre, säger Jens Forsmark. Nu blir det både billigare och enklare att planera för spårvägsbyggen.
Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Copyright 2021 – 2024 | Branschaktuellt Sverige AB