Infrastruktur Järnväg
4 min lästid

Ny överenskommelse gällande Ostlänken

18:e maj 2016, 09:26
Ny överenskommelse gällande Ostlänken
|
Marcus Rosenholm Marcus Rosenholm
Like 0

Norrköpings kommun har tillsammans med övriga kommuner längs sträckan Södertälje-Linköping gjort en principöverenskommelse med Sverigeförhandlingen gällande förskottering, medfinansiering, bostadsåtagande och stationslägen.

Beskedet är positivt för det fortsatta arbetet med Ostlänken. Överenskommelsen utgår ifrån Ostlänken, Södertälje– Linköping (Glyttinge), som en del av ett system för höghastighetsjärnväg mellan Stockholm och Göteborg respektive Malmö. Den byggs med staten som huvudman. Nuvarande tidplan för Ostlänken, med byggstart 2017, ligger därmed fast.

Norrköping:

Ostlänken ger stora mervärden till Norrköping, som redan i dag växer med 1 500 invånare per år och är en del av Stockholms arbetsmarknadsregion. Ostlänken bidrar till kapacitetshöjning och en förbättrad kollektivtrafik, inte bara till Stockholm utan även inom den egna regionen. Den gamla stambanan kommer att finnas kvar även efter att de nya spåren tagits i bruk, vilket är positivt för pendeltrafiken då den kan köras på de äldre spåren och öka punktligheten avsevärt.

Därtill gynnar Ostlänken Norrköping som logistiskt centrum. Den kommer att stärka Norrköping ytterligare som ort att bo och arbeta i samt besöka. Satsningen innebär ett ökat bostadsbyggande och att tusentals nya jobb skapas.

– Jag är mycket glad över att alla kommuner är överens med Sverigeförhandlingen om förskottering, medfinansiering, bostadsåtagande och stationslägen. För Norrköpings del har vi planerat för det här länge och de kommande investeringarna finns med i långtidsbudgeten. Det innebär byggstart i Norrköping 2017, säger Lars Stjernkvist (S), kommunstyrelsens ordförande.

– Vi ser redan nu tillväxteffekter av Ostlänken gällande såväl befolkning som näringsliv. Fram till år 2035 är planen att det ska byggas 15 300 bostäder i Norrköping och sammanlagt 55 000 längs hela sträckan, säger Lars Ahlm (M), oppositionsråd och ledamot i styrgruppen för Ostlänken.

Sverigeförhandlingen och kommunerna arbetar nu vidare med de frågor som återstår innan avtal kan tecknas. Det handlar om slutliga avtalsformuleringar om framför allt avsnitten om beskrivning av kapacitet och tillträde för regional trafik på den nya banan samt preciseringar av statens leverans i form av järnvägsanläggningens grundutförande. Sverigeförhandlingen och kommunerna ser inte att det arbetet hindrar den principiella överenskommelsen.

Linköping:

Överenskommelsen omfattar i Linköpings fall planeringen för 15 300 nya bostäder samt medfinansiering och förskottering till den nya höghastighetsjärnvägen. Parterna har en samsyn om stationens placering och järnvägens dragning.

– Dagens överenskommelse är ett styrkebesked från Sverigeförhandlingen, från de kommuner som står bakom den och för de gemensamma ansträngningarna att skapa ett sammanhållet och dynamiskt Sverige med moderna kommunikationer. Bara drygt tre månader in i förhandlingen har fler än 50 000 nya bostäder och en halv miljard i investeringar säkrats. Det är bra för Linköping, det är bra för våra grannar och det bådar gott för Sveriges framtid, säger kommunstyrelsens ordförande Kristina Edlund (S).

Linköpings kommun lovar att det byggs 15 300 bostäder från och med 2016 till 2035. Kommunen förskotterar 153 miljoner kronor och medfinansierar 173 miljoner kronor.

– Vi är överens med Linköpings kommun om att den nya stationen för höghastighetståg placeras i ett centralt läge öster om Stångån och väster om väg 35 i befintlig korridor. Inriktningen ska vara att minimera eventuella barriäreffekter i tätbebyggda miljöer, säger Sverigeförhandlingens förhandlingsperson HG Wessberg.

Överenskommelsen innebär också att Ostlänken går till Glyttinge, och inte som tidigare planerat tar stopp vid Steningeviadukten.

– Det innebär att hela passagen genom Linköping finns med. Det ger bra förutsättningar för den fortsatta utbyggnaden av höghastighetsbanor. Därför har det varit viktigt nå en överenskommelse som är bra både för kommunens utveckling och det nationella systemet, säger Sverigeförhandlingens förhandlingsperson HG Wessberg.

Ostlänken innebär också att det blir ledig kapacitet för fler regionala pendeltåg på befintlig stambana.

– För vårt starka näringsliv är kommunikationer är avgörande för kompetensförsörjningen. Vi är regionens tillväxtmotor och vi är regionens pendlingsnav. Detta förstärker den utvecklingen, säger kommunstyrelsens ordförande Kristina Edlund (S).

Ostlänken är första etappen på höghastighetsjärnvägssystemet, som fortsätter från Linköping till Göteborg respektive Malmö. Staden har därför ett strategiskt läge i utbyggnaden av ett nationellt system av höghastighetsjärnvägar mellan de tre storstäderna.

Med överenskommelsen som grund fortsätter Sverigeförhandlingen och Linköpings kommun arbetet inför ett slutligt avtal. Staten finansierar ett grundutförande av station och järnvägsanläggning. Fortsatta samtal kommer klargöra vad det innebär både principiellt och mer i detalj.

 

#infrastruktur #kollektivtrafik #linköpings kommun #ostlänken
Like
0
Dislike
0
Love
0
Angry
0