Infrastruktur Järnväg
2 min lästid

Södra Marieholmsbron invigd

30:e mars 2016, 12:05
Bildkälla: Trafikverket
|
Marcus Rosenholm Marcus Rosenholm
Like 0

 Den nya Marieholmsbron i Göteborg är nu invigd. Infrastrukturministern Anna Johansson och Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon var några av dem som fanns på plats vid öppningsceremonin.

Den nya Marieholmsbron är ett komplement till den tidigare järnvägsbron och innebär att det blir dubbelspår över Göta Älv. Det ger ökad kapacitet och mindre sårbarhet både för godstransporterna på Hamnbanan och persontrafiken på Bohusbanan mellan Göteborg, Uddevalla och Strömstad.

– Den nya bron, tillsammans med en utbyggnad av Hamnbanan till dubbelspår, är till stor nytta för svenskt näringsliv och för Göteborgs hamn och kommer att underlätta transporterna för såväl import- och exportindustrin i Sverige och Norge, säger Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon.

All tågtrafik över älven flyttar nu till Södra Marieholmsbron. Den äldre bron skall repareras, och i slutet av året blir det klart för dubbelspår.

Södra Marieholmsbron kommer även att ha en gång- och cykelbana som blir klar under hösten. Den förlängs och går över E45, vilket ökar framkomligheten för gång- och cykeltrafik och ger bättre förbindelser mellan Hisingen och Gamlestadstorget.

Fakta

– Bygget av Södra Marieholmsbron startade 2014

– Den öppningsbara delen av bron är 72 meter lång. Hela bron är 1,5 kilometer lång och sträcker sig från Olskroken till Kville bangård; över Göta älv, Säveån och industriområdena Marieholm och Tingstad.

– Bron är en så kallad lyftsvängbro med en segelfri höjd på cirka 7 meter (samma höjd som den äldre bron).

– Totalkostnaden för Södra Marieholmsbron är beräknad till 1,35 miljarder kronor i 2009 års prisnivå. Södra Marieholmsbron finansieras av staten, Göteborg Stad, Göteborgs Hamn AB, Västra Götalandsregionen och AB Volvo. Medfinansieringen gör att projektet kunde starta flera år tidigare än beräknat. Bron delfinansieras också av EU.

– Bygget av Södra Marieholmsbron samordnas med bygget av Marieholmstunneln; en vägtunnel under Göta Älv som beräknas vara klar 2020. Marieholmstunneln finansieras via Västsvenska Paketet.

#göteborg #infrastruktur #järnväg #marieholmsbanan #marieholmsbron #transportinfrastruktur
Like
0
Dislike
0
Love
0
Angry
0