Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Under den gångna helgen tog de italienska statsjärnvägarna Ferrovie dello Stato Italiane höghastighetståget V300ZEFIRO i drift. Kommersiell trafik mellan Milano och Rom inleds i juni 2015.
Ombord under premiärresan var Italiens president Sergio Mattarella, infrastrukturminister Graziano Del Rio och andra högt uppsatta gäster, bland dem Bombardier Transportations koncernchef Lutz Bertling.
Tåget, som i Italien går under benämningen the Frecciarossa 1000, är det nyaste tillskottet till Bombardiers höghastighetsprogram. Med en kommersiell topphastighet på 360 km/h är V300ZEFIRO Europas snabbaste tåg. Dess avancerade konstruktion och höga acceleration garanterar mycket hög snitthastighet, även på kurviga banor.
Tåget har full interoperabilitet, det vill säga kan trafikera järnvägar i flera andra länder i Europa utan särskild anpassning.
Konstruktion och produktion sker i partnerskap med AnsaldoBreda, där Bombardier ansvarat för design, konstruktion, projektledning och tillverkning av boggier och driv- och styrsystem. En stor del av detta arbete har utförts vid Bombardiers anläggningar i Västerås. Själva produktionen sker i Italien.
Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Copyright 2021 – 2025 | Branschaktuellt Sverige AB