Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Nu läggs järnvägsrälsen i Hallandsåstunneln som öppnar för trafik den 13 december 2015.
− Vi har inlett nedräkningen mot att ha byggt bort Västkustbanans svåraste flaskhals, säger Trafikverkets projektchef Patrik Magnusson.
Projekt Hallandsås bygger ett dubbelspår genom två cirka nio kilometer långa järnvägstunnlar. Dubbelspåret ersätter dagens enkelspår från 1885 som med sin branta lutning och tvära kurvor skapar problem för gods- och persontåg.
Med tunneln möjliggörs en fördubbling av tågens godsvikt, en ökning av antalet tåg från dagens fyra till 24 per timme, samt att tågen kan köra i 200 km i timmen i stället för dagens 80. De störningar längs med Västkustbanan som uppstår på grund av att tåg fastnar på Hallandsåsen försvinner.
− Dubbelspåret innebär en betydande kapacitetsökning och förbättrad framkomlighet på en av Sveriges viktigaste järnvägssträckor, säger Patrik Magnusson.
Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Copyright 2021 – 2025 | Branschaktuellt Sverige AB