Infrastruktur Järnväg
2 min lästid

Alstoms Pendolinotåg börjar gå i kommersiell trafik

15:e december 2014, 15:40
Alstoms Pendolinotåg börjar gå i kommersiell trafik

Alstoms Pendolino som är det första höghastighetståget att tas i drift i Polen började gå i trafik igår. Pendolino-tågen kommer att köras på existerande spår av PKP Intercity [1] och förbinda städerna: Warszawa, Gdańsk, Gdynia, Kraków, Katowice och Wrocław.

– Höghastighetsbanor och Pendolinotåget är intressant för våra marknader i Norden där snabba och säkra tågförbindelser skulle krympa avstånden och knyta städerna samman, och därmed skapa en kraftfull arbetsmarknadsregion. Pendolinotågen är flexibla och kan även köras på befintliga spår i högre hastighet än konventionella tåg tack vare sin tiltande teknik, säger Henrik Anderberg, VD på Alstom Transport i Norden.

Denna driftsättning ingår i kontraktet från PKP Intercity år 2011 med ett värde på 665 miljoner euro om leverans av 20 höghastighetståg, allt underhåll av flottan i upp till 17 år samt konstruktion av servicedepå i Warszawa. Den nybyggda depån på 12 000 m2 är utrustad med de absolut senaste högteknologiska underhållsverktygen. I dag har Alstom 92 anställda i depån. Antalet kommer att uppgå till 130 vid full kapacitet.

PKP Pendolino har sju vagnar och rymmer upp till 402 personer i tre klasser: första, andra, samt speciella familjehytter. Alla vagnar är utrustade med luftkonditionering, passagerarinformation på LED-skärmar, bord och uttag för varje passagerare, stor bagagekapacitet och plats för cyklar. Övriga tjänster som erbjuds på tågen är en rymlig restaurangarea med bar och bord, samt universell åtkomst, inklusive en yttre hiss och en bred toalett som kan användas av rullstolsbundna. I samarbete med Alstoms center för design och styling har den polska designern maradDesign skapat grafisk design och färgsättning och den italienska designern Giorgetto Giugiaro har utformat den aerodynamiska fronten som täcker krockabsorptionssystemet.

I september 2014 certifierades Pendolino-tågen av Polens järnvägsförvaltning som bevakar säkerheten på järnvägsområdet i Polen. I de genomförda testerna har Pendolino överträffat sitt tidigare hastighetsrekord och nått upp till 293 km/h och därmed satt Polens hastighetsrekord någonsin på räls.

Tågen har tillverkats i Savigliano i Italien, Alstoms kunskapscenter för Pendolino. Traktion och tillbehör har tillverkats i Sesto i Italien, boggierna och motorerna är gjorde i Le Creusot i Frankrike och elektroniken ombord kommer från franska Villeurbanne och belgiska Charleroi.

Europeiska Unionen stödjer initiativ för hållbara transporter och har allokerat 74 miljoner euro till detta projekt för höghastighetståg i Polen. Ytterligare 10 miljarder euro kommer att tilldelas genom EUs sammanhållningsfond 2014 – 2020 för vidareutveckling av det polska järnvägsnätet. Med 20 000 km spår har Polen det tredje största järnvägsnätet i Europa.

Marcus Rosenholm