Infrastruktur Järnväg
4 min lästid

Järnvägen byggs om - efter 112 år

3:e juli 2014, 07:34
Järnvägen byggs om - efter 112 år

Det byggs just nu nya dubbelspår mellan Täby, Vallentuna – och Österskär. Arbetet är inte problemfritt. Projektet har överklagats – men kunnat leva vidare efter domstolsbeslut.
– När samtliga sträckor är klara så kommer det att vara en förtätad tidtabell och en större säkerhet för alla resenärer, säger Markus Björk projektledare på Björk Bygg & Projektledning AB åt SL/Trafikförvaltningen.

Det handlar om flera sträckor som renoveras från grunden. Den befintliga järnvägen är från början av 1900-talet – och mycket har hänt på 112 år.
– Vi grundförstärker det gamla spåret på långa sträckor, samt bygger nytt dubbelspår, Markus Björk.

Det omfattande arbetet är just nu uppdelat på tre sträckor: Visinge och Täby Kyrkby. Järnvägsplanen fastställdes av Trafikverket i mars i fjol och vann laga kraft i oktober.
– Detaljplanen överklagades och avslogs av Mark-och miljödomstolen, säger Markus Björk.

Det har alltså inte varit helt problemfritt att driva igenom det nya projektet som kantats av en rad bråk och överklaganden. Byggstart började nu i april.
– Arbetena omfattar utöver dubbelspår, två järnvägsbroar och en gång- och cykelbro. Vissa kurvor rätas ut för att kunna höja hastigheten, säger Markus Björk,

Blir det stopp i trafiken?
– Ja, den kommer att vara avstängd mellan den 20 juni och 13 december i år. Bussar kommer att ersätta. När hela utbyggnaden är klar under 2018 och vi har byggt dubbelspår på fler sträckor ökar kapaciteten. Det blir mindre störningskänslig trafik med bättre tillgänglighet och punktlighet och en förhöjd säkerhet.

När det gäller sträckan Kragstalund–Vallentuna ska det byggas dubbelspår på drygt två kilometer.

Järnvägsplanen har vunnit laga kraft. Detaljplanen har varit överklagad men överklagandet har avslagits av Mark- och miljödomstolen. Byggstarten för det nya dubbelspåret påbörjades i mars.
– Vi stänger av tågtrafiken avstängd 20 juni och den 13 december.

En ny dubbelspårsbro byggs i Vallentuna.
– Den planfria korsningen innebär ökad framkomlighet och säkerhet för både bilister, cyklister och gångtrafikanter. Tidigare var det ofta problem med köer, eftersom bommarna orsakade ständiga stopp i biltrafiken, säger Markus Björk.

– I Kragstalund har vi tidigare byggt ett nytt mötesspår och en ny plattform. Det betyder att tågen kan mötas här och trafiken blir mindre störningskänslig, säger Markus Björk.

Vid trafikstarten möjliggörs 15-minuters jämn tidtabell plus ett insatståg under rusningstrafik.  Sträckan mellan Rydbo–Åkers Runö började byggas i november i fjol. Banan är avstängd sedan i slutet av februari och fram till den 17 augusti.
– Järnvägsplanen för sträckan ställdes ut under mars och april 2011. Trafikverket fastställde järnvägsplanen och Regeringskansliet har beslutat att avskriva ett överklagande, säger Markus Björk.
Järnvägsplanen vann laga kraft den 4 april i fjol. Även detaljplanen är lagakraftvunnen.

Tågtrafiken ersätts med bussar – men hela sträckan mellan Hägernäs och Österskär kommer att påverkas under byggtiden. Hela det omfattade arbetet kommer att stå klart under 2018.
– Vi ska utöver dessa tre sträckor som vi har påbörjat även bygga ytterligare fyra sträckor med dubbelspår på Roslagsbanan, säger Markus Björk. Utöver detta ska vi bygga planskildheter och säkerhetshöjande åtgärder.

FAKTA

Delsträckor som påverkas av de nya dubbelspåren:

Kragstalund-Vallentuna
Planerad byggstart april 2014.
Tågtrafiken kommer att vara avstängd under perioden 20 juni till 13 december 2014. Bussar ersätter.
Vid trafikstarten möjliggörs 15-minuters jämn tidtabell plus insatståg under rusningstrafik.
Klart: Planerad trafikstart december 2014.
 
Rydbo–Åkers Runö
Byggstart i november 2013.
Tågtrafiken kommer att vara avstängd under perioden 24 februari -17 augusti 2014. Då ersätts tågen med bussar.
Vid trafikstaren möjliggörs även 15-minuters jämn tidtabell + insatståg under rusningstrafik.  
Klart: Planerad trafikstart augusti 2014.

Marcus Rosenholm