Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
I samband med infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärds besök i Luleå 14-15 oktober överlämnades 10 527 namnunderskrifter från personer som vill att Norrbotniabanan byggs. Representanter från Norrbotniabanegruppen fick också möjlighet att diskutera projektet med ministern.
– Det var blev en konstruktiv diskussion och kanske känner vi en strimma hopp, berättar Elisabeth Sinclair, projektledare för Norrbotniabanegruppen.
Norrbotniabanegruppens webbaserade namninsamling har pågått sedan i juli samt på Noliamässan i augusti. Namnen överlämnades till infrastrukturministern den 15 oktober av Elisabeth Sinclair och Peter Roslund från Norrbotniabanegruppen samt Gusten Granström från Norrbotniabanan AB. Denna trio fick också möjlighet att diskutera Norrbotniabanan med Catharina Elmsäter-Svärd.
– Bland annat lyfte vi återigen fram det förslag om regional medfinansiering av bygget som lämnades in till Trafikverket och regeringen vid årsskiftet 11/12, säger Elisabeth Sinclair.
Något svar på detta förslag har Norrbotniabanan AB ännu inte fått från regeringen och den gången handlade det om att börja bygget med etappen Skellefteå-Piteå. Sedan 2012 har Trafikverket ändrat startsträckan till att gälla Umeå-Skellefteå som första etapp. Längs denna del finns Dåvamyrans företagspark där bland annat Dåva kraftvärmeverk ligger som är en av världens mest energieffektiva och miljöanpassade anläggningar med avfall som huvudsakligt bränsle. Här produceras fjärrvärme och el av sorterat avfall och rester från skogsindustrin. Denna anläggning har stora behov av effektiva transporter.
– Genom att bygga dessa tio kilometer järnväg skulle man kunna ersätta 10 000 lastbilstransporter per år, berättar Elisa-beth Sinclair.
– Det är ovanligt att man får ut samhällsnytta redan efter 10 km i ett så stort projekt som Norrbotniabanan. I februari 2013 lämnade Norrbotniabanan AB in en ansökan till regering-en om att få söka planeringspengar från TEN-T till EU för järnvägssträckan, men fick nej.
Foto: Per Pettersson
Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Copyright 2021 – 2025 | Branschaktuellt Sverige AB