Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Tågen ska gå sex dagar i veckan och ökar kapaciteten med upp till 13 procent jämfört med de 730 och 740 meter långa godståg som normalt trafikerar Tyskland respektive Sverige.
DB Cargo har tillsammans med DB Cargo Scandinavia och Trafikverket arbetat intensivt för att lösa infrastrukturella hinder som tidigare begränsat möjligheten att köra längre godståg. Särskilt på Öresundsbron har lösningar implementerats.
– Att kunna köra längre tåg från Tyskland till Danmark och Sverige är en viktig milstolpe för godstransporter på järnväg. Det gör transporterna både grönare och mer effektiva genom att vi kan ta fler vagnar, säger Birgit Wirth, vd för DB Cargo Scandinavia.
– Den största kostnaden för tågoperatörer är vanligtvis lokomotivet och dess förare, som är fasta kostnader för ett tåg. Varje extra vagn innebär dock en intäkt för operatören och en extra transportkapacitet, säger Hans Boysen, projektledare på Trafikverket.
Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Copyright 2021 – 2025 | Branschaktuellt Sverige AB