Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Karlshamn, Sölvesborg och Olofström har sedan tidigare tillsammans med Polar Structure AB och Train Alliance AB påbörjat ett arbete med att utveckla en helhetssyn på logistik och effektlösningar för kommunernas hamn-, väg- och järnvägsinfrastruktur och lokala energibehov. Nu bjuds även Osby och Älmhult in till samarbete.
Tillsammans ska parterna ta fram konkreta åtgärder som utifrån Sydostlänken kan ge en positiv utveckling av befolkning, näringsliv och samhälle.
– Vi vill se åtgärder som bidrar till den regionala utvecklingen genom att underlätta för pendlingen. På så sätt kan fler välja att bo här. Infrastruktursatsningarna bidrar även till en stärkt turism, då fler kan ta sig hit och i vårt fall upptäcka Sveriges sydligaste Vildmark, säger Morgan Bengtsson, kommunstyrelsens ordförande i Olofström.
Sydostlänken ska möjliggöra både för person- och godstrafik på sträckan Älmhult-Olofström-Blekinge kustbana.
– Sydostlänken stärker regionens logistik och förbindelser och främjar industriell utveckling. Vårt samarbete med kommunerna fokuserar på att maximera dess långsiktiga nytta för både näringsliv och samhälle, säger Tobias Emanuelsson, vd Polar Structure AB.
Efter regeringens beslut sommaren 2024, att Sydostlänken ska byggas, går parterna nu vidare med att identifiera de kompletterande satsningar som behövs för att maximera nyttan av en byggd Sydostlänk.
Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Copyright 2021 – 2024 | Branschaktuellt Sverige AB