Infrastruktur Järnväg
2 min lästid

Nytt avtal runt Sydostlänken

27:e november 2024, 11:03
Nytt avtal runt Sydostlänken
Sydostlänken kommer att dras i korridor Väst, som på bilden är gulmarkerad. Bildkälla: Trafikverket.
Anna Broberg Anna Broberg
Like 0

Karlshamn, Sölvesborg och Olofström har sedan tidigare tillsammans med Polar Structure AB och Train Alliance AB påbörjat ett arbete med att utveckla en helhetssyn på logistik och effektlösningar för kommunernas hamn-, väg- och järnvägsinfrastruktur och lokala energibehov. Nu bjuds även Osby och Älmhult in till samarbete.

Konkreta åtgärder

Tillsammans ska parterna ta fram konkreta åtgärder som utifrån Sydostlänken kan ge en positiv utveckling av befolkning, näringsliv och samhälle.

– Vi vill se åtgärder som bidrar till den regionala utvecklingen genom att underlätta för pendlingen. På så sätt kan fler välja att bo här. Infrastruktursatsningarna bidrar även till en stärkt turism, då fler kan ta sig hit och i vårt fall upptäcka Sveriges sydligaste Vildmark, säger Morgan Bengtsson, kommunstyrelsens ordförande i Olofström.

Sydostlänken ska möjliggöra både för person- och godstrafik på sträckan Älmhult-Olofström-Blekinge kustbana. 

– Sydostlänken stärker regionens logistik och förbindelser och främjar industriell utveckling. Vårt samarbete med kommunerna fokuserar på att maximera dess långsiktiga nytta för både näringsliv och samhälle, säger Tobias Emanuelsson, vd Polar Structure AB.

Beslut sommaren 2024

Efter regeringens beslut sommaren 2024, att Sydostlänken ska byggas, går parterna nu vidare med att identifiera de kompletterande satsningar som behövs för att maximera nyttan av en byggd Sydostlänk.

Exempel på objekt som kommer att utredas är:

  • Rangerbangård i Karlshamn
  • Triangelspår i Älmhult
  • Anslutningsspår till Sydostlänken
  • Torrhamn och logistikområden
  • Klimatvänlig industripark i anslutning till järnvägssträckningen
#älmhult #karlshamn #olofström #osby #sölvesborg #sydostlänken
Like
0
Dislike
0
Love
0
Angry
0