Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Det första avtalet avser fyra korsningar mellan väg och järnväg längs med Malmbanan som idag saknar ljus- och ljudsignalering. Inom ramen för uppdraget ska Norconsult projektera helbomsanläggningar med nya vägskyddssystemet ALEX. Projekten har hög prioritet då två av korsningarna är olyckdrabbade.
– Omprövning visar att alternativet med ljus- och ljudsignal samt gångfålla inte är tillräcklig utan behöver förändras till helbommar. Samtliga berörda plankorsningar är också med som prioriterade åtgärder i den nationella plankorsningslistan. Hänsyn ska även tas till rennäringen, säger Mats Lithner, avdelningschef för järnväg på Norconsult Sverige.
Projekteringen är påbörjad och beräknas vara klar i maj 2025. Produktion planeras ske under sommaren och hösten 2026.
Norconsult ska även projektera ett byte av manöversystem för 27 ställverksanläggningar i norra Mellansverige, från Gävle till Storlien, Uppsala till Gävleborg och Dalarna till Jämtlands län. Uppdraget gäller byte av programmerbart logiskt styrsystem, PLS.
– PLS är en viktig del i reläställverk som är det som styr signaler och växlar på respektive driftplats. Uppdraget innebär ett byte från äldre PLS-modeller för att säkra framtida underhåll, säger Tony Strandberg, affärschef för järnväg på Norconsult Sverige.
Uppdraget är en totalentreprenad och sträcker sig fram till hösten 2025 då den sista inkopplingen ska göras.
Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Copyright 2021 – 2024 | Branschaktuellt Sverige AB