Lindhagensgatan 53 112 43 Stockholm,
Kundservice: 08 – 400 22 620
VD/CEO: Oscar Lundberg
Redaktionschef: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Organisationsnummer: 556856-4594
[email protected]
Tunnelbanenätverket i Stockholm växer med nya destinationer, ombyggnad av befintliga stationer samt en helt ny linje – den gula. När arbetet är färdigt kommer exempelvis blåa linjen att expandera från Kungsträdgården, via station Sofia i Stigbergsparken och vidare mot antingen Söderort och Slakthusområdet, eller Hammarby Sjöstad och Nacka. Åt andra hållet på linjen kommer linjen förlängas från Akalla till Barkarby som får två stationer.
Vid Gullmarsplan, där den gröna linjen går, pågår arbeten för att öppna upp för spårtunnlar som leder vidare till Slakthusområdet och Sockenplan som ska bli en del av den blåa linjen. Slakthusområdet kommer få två uppgångar, en entré i norr vid Rökerigatan och en i söder som byggs i höjd med den nya parken vid Charkmästargatan. Stationen Slakthusområdet kommer att ersätta både Enskede gård och Globen i framtiden.
År 2014 röstade 16 000 stockholmare fram att tunnelbanans nya linje, mellan Odenplan och Arenastaden, skulle få färgen gul. Tanken var då att sträckan skulle få en egen linje med skytteltrafik. Den planen ändrades 2016 och beslut fattades om att linjen skulle fortsätta söderut från Odenplan på samma spår som gröna linjen i stället. Men någon gul linje till Arenastaden blir det inte. I mitten på maj meddelade Region Stockholm att linjen mellan Odenplan och Arenastaden blir grön i stället.
– Nu har trafikförvaltningen, som ansvarar för trafikeringen, beslutat att det är en bra tidpunkt för den här förändringen. Dels har vi en ny linje som behöver en färg, dels kommer trafikstarten för tunnelbanan till Arenastaden närmare och då är det bra att vi har det här på plats, säger Niklas Bergman, förvaltningschef på förvaltning för utbyggd tunnelbana.
I stället kommer den senast beslutade linjen, mellan Fridhemsplan och Älvsjö, att bli den gula linjen i tunnelbanenätverket.
– Eftersom tunnelbanan till Älvsjö är en fristående linje så passar det bra att den får en helt egen färg, säger Niklas Bergman.
När den politiska majoriteten presenterade sin höstbudget pekades ett antal nya, tänkbara tunnelbanesträckor ut. Och i slutet av april i år fattade trafiknämnden tillsammans med Region Stockholm beslut om att inleda arbetet med en behovsanalys. Tre av sträckorna som det handlar om är tunnelbana till Fagersjö, Tyresö eller Bromma Flygplats.
– Det första vi gör nu är att samla in information. Att bygga tunnelbana är en stor satsning, så vi måste bygga på rätt ställe. Vi kommer att titta på utvecklingen i regionen, var folk kommer att bo och arbeta. Vi tittar långt framåt, hela vägen fram till 2070-talet, säger Jörgen Altin, senior projektledare på nya tunnelbanan.
Lindhagensgatan 53 112 43 Stockholm,
Kundservice: 08 – 400 22 620
VD/CEO: Oscar Lundberg
Redaktionschef: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Organisationsnummer: 556856-4594
[email protected]
Copyright 2021 – 2024 | Branschaktuellt Sverige AB