Infrastruktur Järnväg
6 min lästid

Västlänken – en uppdatering från jätteprojektet

9:e augusti 2022, 13:48
Till höger: Bo Larsson, projektchef för Västlänken på Trafikverket. Bilder: Trafikverket
Till höger: Bo Larsson, projektchef för Västlänken på Trafikverket. Bilder: Trafikverket
Emilia Granberg Emilia Granberg
Like 0

År 2018 påbörjades tunnelbygget av Västlänken – järnvägssträckan som ska underlätta resandet för resenärer i hela Västra Götaland. Byggherre är Trafikverket och tillsammans med projektets två huvudentreprenörer – NCC och AGN Haga, skapas tre nya stationer.

– Att få genomföra en så här stor investering i stadsmiljö är både spännande och stimulerande. Samtidigt är det en stor förmån att få vara med och bidra till samhällsutvecklingen, kommenterar Bo Larsson, projektchef för Västlänken på Trafikverket.

Enligt den ursprungliga planen skulle projektet vara färdigställt under 2026, men på grund av sen uppstart av bergdriften har projektet släpat efter något.

– Den största utmaningen i dagsläget är den sena uppstarten av bergdriften vid Haga och Korsvägen. Nu jobbar vi med förenklingar och optimering för att ta igen den förlorade tiden. Samtidigt pågår kontraktuella diskussioner med våra entreprenörer då vi just nu har olika bilder kring situationen vid dessa etapper. Först 2023/2024 när vi tagit ut berget ur de stora stationsutrymmena väntas vi ha ett mer exakt slutställandedatum, säger Bo Larsson.

Bild: Trafikverket
Bild: Trafikverket

Bygget av Västlänken är uppdelat i fyra deletapper som alla pågår samtidigt. Förutom Korsvägen och Haga tillkommer etapperna Kvarnberget och Centralen och för varje deletapp har projektet kommit olika långt. Bo Larsson berättar mer om vardera etapp.

Deletapp Centralen

I deletapp centralen byggs en ny underjordisk station med två perronger och fyra spår. Till denna kommer en cirka två kilometer tågtunnel ansluta där en del går under berg. Här ligger projektet i fas och vid sträckan pågår full produktion.

– Vid deletapp centralen rullar allt på enligt plan och här pågår flera byggnationer samtidigt. Dels bygger vi bron över E6:an och väster ut från vår tunnel genom Gullberget håller vi på att återställa marken. Vi har också byggt ett av de första utrymningsschakten i anslutning till centralstationen och nu håller vi på att gjuta topplocken över fyrspårsstationerna.

Samtidigt byggs en ny logistiknedfart till Nordstans köpcentrum och under mitten/slutet av sommaren rivs den gamla rampen.

– Om lite mindre än två år väntas en stor del av våra markarbeten ovanför betongtunneln vara färdigställda, säger Bo Larsson.

Byggnation av betongtunnel där den ska ansluta till bergtunnel under skansen Lejonet. Deletapp centralen. Bild: NCC
Byggnation av betongtunnel där den ska ansluta till bergtunnel under skansen Lejonet. Deletapp centralen. Bild: NCC

Deletapp Kvarnberget

Vid Kvarnberget byggs en 560 meter lång järnvägstunnel som ansluter till deletapp Centralen i norr, och deletapp Haga i söder. Tunneln byggs i både lera och berg, och i projektet byggs också en 120 meter lång servicetunnel, två serviceschakt och ett ventilationsschakt.

– Här har vi sprängt den sista salvan på berget och nu kommer själva betonglådan börja gjutas. Det här blir den etapp som blir klar först och här räknar vi med att vara klara till september 2023.

Schakt för Bergtunnel vid Västlänkens deletapp Kvarnberget. Bild: Trafikverket
Schakt för Bergtunnel vid Västlänkens deletapp Kvarnberget. Bild: Trafikverket

Deletapp Haga

I deletapp Haga byggs en 1 700 meter lång tunnel innefattande en 250 meter lång betongtunnel. Tunneln byggs i berg, lera och jord. Här byggs även en 900 meter lång räddnings- och servicetunnel, två ventilationsschakt, och på cirka 25 meters djup byggs den nya Hagastationen. Precis som stationen i etapp Centralen kommer stationen i Haga bestå av två plattformar och fyra spår.

– När det gäller Haga har vi osäkerheter kring färdigställandedatum då vi här haft en sen uppstart av bergdriften. Vi har också utmaningar i berget. Nu pågår produktion med både jordschakt och bergdrift, säger Bo Larsson.

Schakt i anslutning till den framtida Hagastationen. Bild: Trafikverket
Schakt i anslutning till den framtida Hagastationen. Bild: Trafikverket
Bildtext: Tunneltak gjuts i deletapp Haga. Bild: Trafikverket
Bildtext: Tunneltak gjuts i deletapp Haga. Bild: Trafikverket

Deletapp Korsvägen

Deletapp Korsvägen kommer bestå av en 3,2 kilometers lång tunnel med dubbelspårig järnväg och en parrallell service- och räddningstunnel. Tre avsnitt utförs med betongkonstruktioner och eftersom dessa placeras i lera gräver bygget sig ner i schakt. I projektet byggs även den nya stationen Korsvägen.

– På samma sätt som i Haga har vi eftersläpningar i bergdriften. Nu pågår arbetet med att ta ut berg på hela sträckan och i anslutning till Korsvägen samt inne på Liseberg har vi jordschakter. Vi jobbar också med anslutningen till Västkustbanan i Almedal.

Bildtext: I Almedal ansluts Västlänken till Västkustbanan. Bild: NCC
Bildtext: I Almedal ansluts Västlänken till Västkustbanan. Bild: NCC

Nu fortsätter arbetena längs hela Västlänken och exakt när projektet väntas vara färdigställt – det återstår att se.

#trafikverket #västlänken
Like
0
Dislike
0
Love
0
Angry
0