Järnväg
27:e juni 20222 min lästid

Planerna för svensk-norsk snabbjärnväg går vidare

27:e juni 20222 min lästid
Planerna för svensk-norsk snabbjärnväg går vidare
Höghastighetsbana på pelare som går genom landskapet. Illustration: exempelbild ur Skanskas rapport Nya Stambanor
Myrna Whitaker Myrna Whitaker
Like 0

Resan mellan Göteborg och Oslo skulle ta en timme och ske 7-20 meter över marken i ett höghastighetståg via Skagerrakbanan, skriver Uddevalla kommun i ett pressmeddelande. Sträckan planeras till 256 kilometer dubbelspår som byggs på betongpelare och genom tunnlar och tågen ska kunna köra 400 km/h.

Stationer planeras i Kungälv, Stenungsund, Uddevalla, Munkedal, Lysekil, Tanum, Strömstad-Skee, samt på den norska sidan i Halden, Sarpsborg, Askim, Rackestad och Ski. På dessa stationer planeras tåget att stanna minst en till två gånger i timmen.

”Detta ger ökad flexibilitet att bo på en plats och jobba på en annan, och öppnar möjligheter för utveckling av både näringsliv och besöksnäring”, skriver kommunen.

– Vi hoppas att Skagerrakbanan blir ett jättelyft för hela Västsverige. Det är ett snabbt, effektivt och klimatsmart transportsätt som kan konkurrera med flyget. Höghastighetsbanan ger mycket goda förutsättningar för ökad inflyttning, ökad arbetspendling, mer investeringar inom näringslivet, ökat bostadsbyggande och fler besökare, säger Anders Brunberg, tillväxtchef i Uddevalla kommun och projektledare för Skagerrakbanan.

Det är Kungälv, Stenungsund, Uddevalla, Munkedal, Lysekil och Strömstad kommun som har gått samman i ett konsortium för att tillsammans hitta gemensam utveckling för arbetsmarknadsregionen och skapa förutsättningar för regionförstoring mot Østfold och Oslo.

Konsortiet går under namnet ”Transportkorridor Skagerrak”. Det är detta konsortium som driver utvecklingsarbetet med den planerade Skagerrakbanan. Utöver de svenska kommunerna har fyra kommuner i Norge formellt besvarat en invitation att arbeta för utveckling av Skagerrakbanan: Halden, Sarpsborg, Indre Østfold och Nordre Follo.

Skagerrakbanan beräknas finansieras privat och återbetalas på liknande sätt som Öresundsbron, det vill säga med biljettintäkter.

Ambitionen är att byggnationen av Skagerrakbanan påbörjas 2024.

– Tekniken finns på plats, finansieringsarbetet är en lång bit på väg och miljöbedömningsarbetet med länsstyrelsen pågår. Nu återstår den viktigaste delen – förverkligandet. Vi blir en del av Europa med Skagerrakbanan och den kommer att kraftigt bidra till minskad klimatpåverkan, säger Anders Brunberg.

#göteborg #höghastighetståg #järnväg #oslo #skagerackbanan #transportkorridor skagerrack
Like
0
Dislike
0
Love
0
Angry
0