Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Testet är en del av det nationella utvecklingsarbetet för att flytta mer gods från väg till järnväg. Det 838 meter långa godståget innehöll 24 vagnar med 48 lastbilssläp, att jämföra med Coops normala tåg på 18 vagnar med 36 lastbilssläp. Transporten som alltså innebar en kapacitetsökning med 33 procent utgjorde ett test tillsammans med Trafikverket för att utreda vad som krävs för att längre tåg ska kunna godkännas för reguljär godstrafik. Det framgår av ett pressmeddelande.
– På Coop har vi kört mat och andra varor på tåg sedan 2009. Idag går över 30 procent av våra transporter på tåg i Sverige men vi vill köra ännu mer på järnväg. Ett effektivt sätt att öka transporterna vore att få tillstånd att köra längre tåg, därför var det viktigt för oss att delta i det här testet, säger Peter Rosendahl, transportchef på Coop Logistik.
Syftet med provkörningen var att mäta bromsprestanda med cirka 835 meters tåglängd, som underlag för att kunna tillåta den längden i ordinarie trafik. Marschfart var 100 km i timmen, och bromsprov från flera olika hastigheter gjordes på utvalda platser.
– Vi har en god dialog med Trafikverket om hur vi skulle kunna öka mängden transporter på järnväg. För vår del vore det ett effektivt sätt att få förlänga våra tåg och därmed köra mer gods på de avgångar vi redan har. Vi har goda förhoppningar om att vi inom en snar framtid kommer få möjlighet att förlänga våra tåg, säger Peter Rosendahl.
Tåget kördes från Malmö till Frövi, där tåget delades upp för att köra vidare till Coops varuterminal i Bro.
Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Copyright 2021 – 2025 | Branschaktuellt Sverige AB