Infrastruktur Järnväg
2 min lästid

Tågbolag siktar på expansion - vill köra ny tåglinje

9:e december 2021, 11:07
Flixtrain ser ökad efterfrågan på prisvärda tågbiljetter – nu planerar de expansion.
Flixtrain ser ökad efterfrågan på prisvärda tågbiljetter – nu planerar de expansion.
Myrna Whitaker Myrna Whitaker
Like 0

Sju månader efter intåget på den svenska marknaden meddelar tyska Flixtrain att passagerarantalet överträffat bolagets förväntningar. Nu har tågaktören siktet inställt på ytterligare expansion i Sverige. – Under 2022 planerar vi att lansera en ny tågförbindelse på sträckan Stockholm – Malmö, säger Peter Ahlgren vd för Flixtrain/Flixbus norden.

Sverige var bolagets första utlandsexpansion efter att ha gjort succé på hemmaplan i Tyskland. Flixtrain som trafikerar sträckan Stockholm– Göteborg blev, i och med lanseringen, Sveriges mest prisvärda tågbolag med ett biljettpris från 129 kr. Tidigare i år säkrade moderbolaget Flixmobilty ytterligare investeringspengar som kommer att användas till framtida expansion med tåg i Sverige och utomlands. Bolaget har nu ansökt om spårläge för linjen Stockholm – Malmö.

– Under 2022 planerar vi att lansera en ny tågförbindelse på sträckan Stockholm – Malmö. Vi ser fram emot att möjliggöra prisvärda och miljövänliga tågresor för fler resenärer. Parallellt kommer vi även att utveckla vårt bussnätverk och anpassa det till vårt växande tågnätverk. Vi sitter på en unik position där vi kan erbjuda våra kunder ett buss och tåg- nätverk i kombination, säger Peter Ahlgren vd för Flixtrain/Flixbus norden.

Sedan starten 2013 har moderbolaget Flixmobility vuxit snabbt. Flixbus har kommit att bli ett av världens största långdistansbussbolag med verksamhet i 38 länder. Flixtrain planerar att öppna upp till 20 nya destinationer i Tyskland under nästa år, vilket innebär att man då kommer ha 70 destinationer totalt.

Mitt under pandemin säkrade dessutom Flixmobility ytterligare investeringspengar som kommer att användas till expansion på nya och befintliga marknader.Tidigare i höst köpte företaget bland annat det ikoniska bussbolaget Greyhound i USA samtidigt som man har lanserat FlixBus på en ny kontinent, Sydamerika.

–Vi kan konstatera att efterfrågan på hållbart, kollektivt resande till ett bra pris har kommit att bli vår framgångssaga. Under 2019 reste 62 miljoner passagerare med oss världen över. Vi är övertygade att vi kommer kunna erbjuda grön mobilitet till ännu fler passagerare de närmsta åren både i Sverige och globalt, avslutar Peter Ahlgren.

#expansion #flixtrain #klimatsmart #tågresor #transport
Like
0
Dislike
0
Love
0
Angry
0