Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Kommunstyrelsens ordförande Ulf Olsson (S), är besviken över dagens besked att ny järnväg Borås-Göteborg inte finns med i det förslag som Trafikverket presenterade.
En höghastighetsjärnväg sträckan Borås-Göteborg finns inte med i den nationella infrastrukturplan 2018-2029 som Trafikverket presenterade i dag.
Däremot utpekas den som en brist och kommer därför att prioriteras i Trafikverkets fortsatta planeringsarbete.
– Dagens besked är en besvikelse, och bekymmersamt för Borås och regionen, säger kommunstyrelsens ordförande Ulf Olsson (S).
– Nu får vi ta fasta på att Trafikverket anser att sträckan Borås-Göteborg är prioriterad. Vi ska jobba stenhårt för att regeringen skjuter till mer pengar så att en ny effektiv järnväg så snabbt som möjligt kan bli verklighet, säger Ulf Olsson.
Också kommunalrådet Annette Carlson är djupt missnöjd med dagens besked:
– Jag känner besvikelse över att regeringen inte vill diskutera alternativa finansieringsformer i ett läge när vi har de här stora behoven av att skapa en gemensam arbetsmarknadsregion, säger Annette Carlson.
Regeringen har pekat ut att byggandet av sträckorna Ostlänken (Järna-Linköping) och Lund-Hässleholm ska startas under perioden, fast med en sänkt hastighet till 250 km/h istället för 320 km/h.
I sitt förslag skriver Trafikverket att sträckorna Linköping-Tranås/Aneby och Göteborg-Borås prioriteras för utbyggnad därefter.
Sedan ska man utreda vilken av sträckorna Jönköping-Borås eller Jönköping-Hässleholm som ska byggas därnäst.
Bildkälla: Borås Stad
Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Copyright 2021 – 2025 | Branschaktuellt Sverige AB