Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
På dagens trafiknämnd väntas den moderatledda majoriteten fatta beslut om den egenbegärda kostnadsbesparingen på 1,5 miljard kronor avseende Roslagsbanans andra etappupprustning. Socialdemokraterna kommer att yrka avslag på besparingen.
– Detta är ansvarslöst på både längden och tvären. Att utöka trafiken och höja hastigheten men samtidigt sänka säkerhets- och bulleråtgärder på en olycksdrabbad bana med ständiga bullerförelägganden är vansinnigt dumt. Det är direkt livsfarligt. Landstingsmoderaterna vet förmodligen själva att denna besparing inte kommer hålla, utan är kanske mest ett sätt för dem att få ihop sin budget. Om detta var en bra kostnadseffektiv lösning hade tjänstemännen föreslagit det redan från början, säger socialdemokraternas oppositionslandstingsråd Erika Ullberg.
– Även efter kostnadsbesparingen är prislappen mycket hög. Risken är också snarare att slarviga kostnadsbesparingar leder till omfattande merkostnader i miljardklassen för att åtgärda detta i efterhand. Miljarder som kunde använts till exempelvis tunnelbana till Täby i närtid, säger Erika Ullberg.
Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Copyright 2021 – 2025 | Branschaktuellt Sverige AB