Infrastruktur Järnväg
2 min lästid

Nya järnvägen i Kiruna - Broar för tunga truckar tar form

30:e januari 2012, 09:21

Med utsikt över Kirunafjällen bygger Svevia två broar över nya järnvägen i Kiruna.

– Det här är Sveriges vackraste arbetspats. Vid klart väder ser vi toppen av Kebnekaise, säger Johan Burman, platschef för broarna.

Gruvorna för järnmalmbrytningen expanderar österut. Den nya järnvägen passerar mellan gruvan och sandmagasinet inom västra området av LKABs  industriområde. För sin verksamhet behöver LKAB passera spåret via broar. Broar som Svevia bygger på Trafikverkets uppdrag.

Den ena bron är en samverkansbro mellan stål och betong och kommer att fungera som kombinerad bro och akvedukt, det andra en plattramsbro som ska klara belastningen av LKAB:s truckar som kan väga upp till 250 ton.

– På grund av den belastning som bron kommer att utsättas för används extra mycket armering i konstruktionen. Just nu håller vi på att bygga den form som vi använder för gjuta stödmurar till plattramsbron, säger Johan Burman platschef..

Bron är tretton meter bred och tio meter lång. För att säkerställa att truckarna inte ska kunna tippa över bron byggs 2,70 meter höga kantbalkar.

– Det blir som en rodelbana för stora truckar.

Kiruna, ligger på samma breddgrad som mellersta Grönland och har en årsmedeltemperatur som ligger sju grader lägre än Stockholm

– I Kiruna är det inte så våldsamt kallt. Men i november när det stormade som värst var det värre. En bit från vår arbetsplats finns ett sandmagasin, det var som att arbeta i sandstorm. Nu är det fint och bra vinterväder för att bygga broar.

Projektet startades upp i mitten av november och beräknas vara klart i månadsskiftet juli – augusti. På plats finns total tjugo man som arbetar i tvåskift sju dagar i veckan. Uppdraget är värt 29,5 miljoner kronor och är en utförandeentreprenad.

Marcus Rosenholm