Infrastruktur reportage
3 min lästid

Eskilstuna Logistik rustat för tillväxt

14:e januari 2015, 13:26
Eskilstuna Logistik rustat för tillväxt
Bild: Eskilstuna Logistik
Marcus Rosenholm Marcus Rosenholm
Like 0

Mitt i Mälardalen med tre miljoner människor inom tio mil marknadsför sig Eskilstuna som ett attraktivt logistiknav och mycket tyder på att de kommer att lyckas.

Det finns många områden som marknadsförs om utmärkta logistiknav. Något man ofta trycker på är närheten till olika typer av infrastruktur.
– Det jag skulle vilja trycka på när det gäller Eskilstuna är först och främst närhet till slutkunder. Inom tio mils radie bor det tre miljoner människor. Jag kan naturligt vis inte tala för våra kunder, men självklart är det en fördel att ha ett centallager maximalt en eller ett par timmar från så många konsumenter, säger Pär Svensson, logistikutvecklare på Eskilstuna logistik som är ett affärsområde inom kommunens fastighets bolag.

Meca, Skanlog, Volvo CE och Hennes & Mauritz är några av de företag som har logistikverksamhet i Eskilstuna. Den sistnämnda har till exempel sitt butikslager här.
– Det är inte på så många så kallade logistiknav i Sverige där det finns möjlighet att bygga riktigt stora anläggningar. Stora spelare vill bygga anläggningar på över 50 000 kvadratmeter för att nå effektivitet och här ser jag att vi har goda möjligheter att då vi har gott om färdig byggbar mark komplett med infrastruktur som el, vatten, avlopp och IT.

Eskilstuna Logistikpark omfattar totalt hela 300 hektar byggbar mark och i området möts tre transportsystem. Flyg genom Eskilstuna flygplats, motorvägen E 20 och tåg genom Svealandsbanan.
Arlanda och Skavsta nås på cirka 1,5 respektive en timme och restiden till Stockholm respektive Norrköping är dryga timmen respektive 1,5 timme.

Per Svensson vill trycka på just betydelsen av kombiterminalen för Eskilstuna som effektivt och attraktivt logistiknav i den expansiva Mälardalsregionen. Men det gäller också att erbjuda mervärde för logistikkunderna för att få dem att etablera sig i området.
– Vi kan effektivisera kundernas logistikflöde genom att förädla produkten. Om en logistikkund får en container med exempelvis skokartonger så är den lasten garanterat inte förpackad på lastpallar. Därmed måste den först lastas om för hand på pallar för att kunna levereras till ett lager.

Genom att erbjuda omlastningstjänster redan på kombiterminalen kan kunden undvika kostsamma och tidsödande omvägar för omlastning. Tid är pengar.

Något annat som Per Svensson också vill lyfta fram är investeringen man gjort i en så kallad Load plate. Den möjliggör såväl mycket snabba lastningar av containrar som uppemot 25 procent bättre utnyttjande av volymen. Detta kan starkt bidra till att minimera mängden tomma containrar som går i retur vilket alla vill undvika.

En ekonomisk grundbult för alla åkerier är förhållandet mellan körtid som genererar intäkter för åkeriet och chaufförens arbetstid.
– Därför har vi investerat i ett gatesystem som visar inkommande containrar. Detta för att minimera onödig och kostsam väntetid för chaufförer, avslutar Per Svensson.

Like
0
Dislike
0
Love
0
Angry
0