Infrastruktur Infrastruktur reportage
3 min lästid

Kreativa lösningar vid brobygge i Rotebro

21:a november 2013, 10:17
Kreativa lösningar vid brobygge i Rotebro

Hur byter man ut två hårt trafikerade vägbroar utan att påverka trafikkapaciteten vare sig på eller under broarna? En del av lösningen var att bygga en av de permanenta broarna på en temporär plats.

E4 Rotebro i norra Stockholm är en av Sveriges mest trafikerade platser. Här passerar E4an via två broar över Norra stambanan. Dessutom går de livligt trafikerade vägarna Norrvikenleden och Konsumentvägen under broarna.
– Varje dygn passerar 70000 fordon över broarna och under broarna 600 tåg och ytterligare 25000 tusen fordon, säger Joachim Sävenlid på Trafikverket som är projektledare för bygget av de två nya broarna som ska ersätta de befintliga från 60-talet.

Och han fortsätter:
– Utmaningen för oss är att all trafik både på och under broarna inte får påverkas under bygget av de två nya broarna.

Normalt i broprojekt av denna typ brukar man bygga temporära broar medan man river de gamla och ersätter dessa med moderna. Men i detta fall var detta inget alternativ då det hade resulterat i tvåfiliga temporära broar med återkommande trafikomläggningar under flera år som följd.
– Det hade lett till en svåra trafikstörningar och en oacceptabel arbetssituation för entreprenören.

Dessa krav tvingade fram kreativa lösningar från totalentreprenören vars förslag var att bygga stålbroar. Tidigt i projektet placerades flera skyddsportaler om vardera 16 ton över järnvägen och entreprenören har nu byggt den nya östra bron parallellt med befintlig. I skrivande stund kör den södergående trafiken på den gamla östra bron medan den gamla västra bron rivs och arbetet med grundläggning och betongpelare har påbörjats.
– När den nya västra bron är klar och bilarna rullar på den rivs den gamla östra. Då knuffas bokstavligen den nya östra bron så att säga till rätt läge och placeras på sina nya betongpelare.
 
De nya broarna kommer precis som de gamla att vara 326 meter långa och trefiliga, men vara breda nog att rymma fyra filer om framtida trafikvolymer skulle kräva detta. Tidshorisonten för broarna ligger ur den aspekten 30 år framåt i tiden. Dessutom utrustas broarna med högkapacitetsräcken som är dimensionerade för tillbud med mycket tunga fordon.

När projektet är klart sommaren 2015 kommer byggtiden varit fyra år.
– Kravet på att all trafik både på och under broarna ska vara i princip opåverkad medför att inga parallellaktiviteter är möjliga och därför blir projektet utsträckt i tiden.

Detta projekt utmärker sig även på miljöområdet på så vis att det är det första anläggnings- eller infrastrukturprojektet som certifieras enligt hållbarhetsklassningssystemet Ceequal.
– Miljöaspekten är viktig både i alla moment under byggtiden och sedan när den är i drift. Broarna står på en grundvattentäkt av riksintresse och dessutom ligger de nära det känsliga djurlivet i Norrviken, avslutar Joachim Sävenlid.

Marcus Rosenholm