Infrastruktur Infrastruktur reportage
3 min lästid

Nordens infrastruktur i fokus när hela branschen samlades på Elmia

14:e oktober 2013, 07:19
Nordens infrastruktur i fokus när hela branschen samlades på Elmia

I förra veckan avslutades Elmia Nordic Rail och Elmia Future Transport som arrangerats i Jönköping under tre dagar och som i år starkt fokuserade på framtidens nordiska infrastruktur. Nordic Rail som genomförts vartannat år sedan 1995 är den enda renodlade järnvägsmässan i sitt slag i Norden. Branschmässan vänder sig till företag, organisationer och personer med ett professionellt intresse för järnvägen, direkt eller indirekt.

Under tre dagar har järnvägs- och transportbranschen samlats för att se den allra senaste tekniken, prata affärer, diskutera aktuella frågor och tala om framtidens visioner. Detta under Nordens ledande järnvägs- och transportmässor, Elmia Nordic Rail och Elmia Future Transport som avslutades i förra veckan. Drygt 300 utställare visade upp sig och sina senaste innovationer för de över 4 000 besökarna som tagit sig till Elmia Nordic Rail.

Att Nordic Rail är en av branschens viktigaste mötesplatser går inte att ta miste på. Med tanke på den mångfald av utställare kan man konstatera att alla med beröringspunkter till branschen var på plats. Intressant var också det stora antalet internationella utställare där 35 länder fanns representerade denna gång. Bland de internationella företagen som hade premiär på mässan återfanns bland andra Hitachi och Skoda Transportation som nu ställer in siktet och på allvar gör entré på den nordiska marknaden.

Ett nytt inslag på mässan var den Matchmaking som arrangerades av Trafikverket, Elmia och SWERIG. Trafikverket vill se fler anbudsgivare till sina projekt och i jakt på dessa arrangerades en Matchmaking där potentiella leverantörer och samarbetspartner fick möjlighet att träffas i snabba one-to-one-meetings.
På årets mässa genomfördes även ett hundratal seminarier där besökare och utställare närmare fick ta del av aktuella områden och frågeställningar tillsammans med både politiker och expertis från branschen.

Fakta Elmia Nordic Rail och Elmia Future Transport 2013
Antal besökare: 4 095                                                    Antal utställare: 293
Antal seminarier: 99                                                       Antal representerande länder: 35

 

 

 

 

 Björn Ernstad – Osborn International AB

Per Andersson, Lena Eklund Gabrielsson – Logistik Bålsta

Otto Persson, Train Alliance Sweden AB

Göran Grahn – Combitech AB

Ulrika Engarås – Siemens

Niklas Godlund – TMR Logistics

Stephan Jacobsson – Motala Train AB

Björn Malmqvist, Glenn Demén – Nordic Fastening Group AB

Tony Johansson, Johan Westerlund – Christian Berner AB

Daniel Öholm – Railcare

Geir V. Bratli – COWI

Håkan Toregard, Jennie Thunman – Projektengagemang

Jan Fotmeijer, Bo Munkner – Grontmij

Joakim Stenqvist – Nordiska Infrastrukturskolan Nässjö

Lars Björn, Magnus Jonsson – Midwaggon AB

Pierre Cervin – BG Byggros AB

Per-Olov Bergman, Anders Bergman – Raildoc AB

Peter Hietala – Vilant

Anna Nord – Göteborgs Hamn

Christofer Myhrberg, Jesper Svensson – amo kraftkabel AB

Hanna Falkeström – Inlandsbanan

Ivana Avramovic – Porr Bau GmbH

Katarina Svärdh, Ostlänken

Krister Karlsson, Malin Fridmar – IETV AB

Mikael Jonsson – Eskilstuna Strängnäs Logistik

Peter Johansson – Polygon. Roland Bång – Infranord

Petter Karlsson – TBT

Rolf Svensson – Brinellgymnasiet Nässjö Järnvägsutbildning

Sylvia Blomby – Europakorridoren

Anders Ramnor – Strukton Rail

Daniela Karthaus – Hitachi Rail Europe Ltd

Dick Håkansson, Niklas Stavstedt – Metric Power Systems AB

Karl Roar Olsen – amesto

Malin Nyman, Kristina Johannesson, Stellan Jönsson, Thomas Frost – Trafikverket

Michael Fohlin, Lennart Sandberg – Holtab AB

Stefan Ziedén – AM Rental

Thor Sund, Randi Willersrud – Baneservice

Marcus Rosenholm