Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
I förra veckan avslutades Elmia Nordic Rail och Elmia Future Transport som arrangerats i Jönköping under tre dagar och som i år starkt fokuserade på framtidens nordiska infrastruktur. Nordic Rail som genomförts vartannat år sedan 1995 är den enda renodlade järnvägsmässan i sitt slag i Norden. Branschmässan vänder sig till företag, organisationer och personer med ett professionellt intresse för järnvägen, direkt eller indirekt.
Under tre dagar har järnvägs- och transportbranschen samlats för att se den allra senaste tekniken, prata affärer, diskutera aktuella frågor och tala om framtidens visioner. Detta under Nordens ledande järnvägs- och transportmässor, Elmia Nordic Rail och Elmia Future Transport som avslutades i förra veckan. Drygt 300 utställare visade upp sig och sina senaste innovationer för de över 4 000 besökarna som tagit sig till Elmia Nordic Rail.
Att Nordic Rail är en av branschens viktigaste mötesplatser går inte att ta miste på. Med tanke på den mångfald av utställare kan man konstatera att alla med beröringspunkter till branschen var på plats. Intressant var också det stora antalet internationella utställare där 35 länder fanns representerade denna gång. Bland de internationella företagen som hade premiär på mässan återfanns bland andra Hitachi och Skoda Transportation som nu ställer in siktet och på allvar gör entré på den nordiska marknaden.
Ett nytt inslag på mässan var den Matchmaking som arrangerades av Trafikverket, Elmia och SWERIG. Trafikverket vill se fler anbudsgivare till sina projekt och i jakt på dessa arrangerades en Matchmaking där potentiella leverantörer och samarbetspartner fick möjlighet att träffas i snabba one-to-one-meetings.
På årets mässa genomfördes även ett hundratal seminarier där besökare och utställare närmare fick ta del av aktuella områden och frågeställningar tillsammans med både politiker och expertis från branschen.
Fakta Elmia Nordic Rail och Elmia Future Transport 2013
Antal besökare: 4 095 Antal utställare: 293
Antal seminarier: 99 Antal representerande länder: 35
Björn Ernstad – Osborn International AB
Per Andersson, Lena Eklund Gabrielsson – Logistik Bålsta
Otto Persson, Train Alliance Sweden AB
Göran Grahn – Combitech AB
Ulrika Engarås – Siemens
Niklas Godlund – TMR Logistics
Stephan Jacobsson – Motala Train AB
Björn Malmqvist, Glenn Demén – Nordic Fastening Group AB
Tony Johansson, Johan Westerlund – Christian Berner AB
Daniel Öholm – Railcare
Geir V. Bratli – COWI
Håkan Toregard, Jennie Thunman – Projektengagemang
Jan Fotmeijer, Bo Munkner – Grontmij
Joakim Stenqvist – Nordiska Infrastrukturskolan Nässjö
Lars Björn, Magnus Jonsson – Midwaggon AB
Pierre Cervin – BG Byggros AB
Per-Olov Bergman, Anders Bergman – Raildoc AB
Peter Hietala – Vilant
Anna Nord – Göteborgs Hamn
Christofer Myhrberg, Jesper Svensson – amo kraftkabel AB
Hanna Falkeström – Inlandsbanan
Ivana Avramovic – Porr Bau GmbH
Katarina Svärdh, Ostlänken
Krister Karlsson, Malin Fridmar – IETV AB
Mikael Jonsson – Eskilstuna Strängnäs Logistik
Peter Johansson – Polygon. Roland Bång – Infranord
Petter Karlsson – TBT
Rolf Svensson – Brinellgymnasiet Nässjö Järnvägsutbildning
Sylvia Blomby – Europakorridoren
Anders Ramnor – Strukton Rail
Daniela Karthaus – Hitachi Rail Europe Ltd
Dick Håkansson, Niklas Stavstedt – Metric Power Systems AB
Karl Roar Olsen – amesto
Malin Nyman, Kristina Johannesson, Stellan Jönsson, Thomas Frost – Trafikverket
Michael Fohlin, Lennart Sandberg – Holtab AB
Stefan Ziedén – AM Rental
Thor Sund, Randi Willersrud – Baneservice
Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Copyright 2021 – 2025 | Branschaktuellt Sverige AB