Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
– Vi har gjort det som krävs för att inte behöva komma tillbaka inom 15 år och göra en liknande avstängning, säger Martin Lindahl som är projektledare på SL.
Den 7,5 km långa sträckan mellan Gullmarsplan och Hagsätra som tillhör Gröna linjen byggdes i etapper mellan 1951-1960. Det var senast 2003 som Hagsätragrenen genomgick en renovering då rälsen byttes ut.
Tunnelbanan stängdes av
Arbetet med upprustningen har pågått intensivt och beslutet om att stänga av Hagsätragrenen helt för resenärerna har setts som det mest kostnadseffektiva alternativet. Resenärerna får ha tålamod med med ersättningsbuss men slipper istället etappvisa renoveringsarbeten under en längre tidsperiod.
– Vi har satsat på en totalrenovering av alla de system vi har. En metod som vi använt på flera olika avstängningar. Förstudien konstaterade att det fanns massor att åtgärda, säger Johan von Schantz, Teknisk direktör på SL.
SL har tidigare använt samma tillvägagångssätt i samband med renoveringen av Farstagrenen år 2008. Då stängdes Gröna linjen mellan station Blåsut och Farsta strand också av helt och ersattes med buss. SL:s goda erfarenheter av strategin med att stänga av tunnelbanan under tidsperioden vår och sommar kom redan när Fruängsgrenen på Röda linjen renoverades 2006.
Högdalens vagndepå komplicerade arbetet
En problematik som uppstått i samband med planeringen av arbetet har varit frågan om depån i Högdalen som ligger långt ut på Hagsätragrenen och som är en av två vagndepåer på Gröna linjen.
– Vi kom fram till att en totalavstängning skulle vara svårt att klara eftersom man då bara skulle kunna tillsätta 40 tåg. Normalt sett går det åt 51 tåg under högtrafik. Samtidigt kom krav från Citybaneprojektet om att inte begränsa kapaciteten mellan Fridhemsplan och T-centralen på Gröna linjen, säger Martin Lindahl projektledare på SL.
Arbetet med Citybanan stängde Blå linjen mellan Rådhuset och Kungsträdgården den 20 juni vilket innebar en större belastning på Gröna linjen, främst mellan Fridhemsplan och T-centralen.
SL beslutade därmed om ett farbart spår till Högdalens vagndepå. Mellan en period på cirka 3 månader har ett spår varit i drift nattetid för att transportera vagnarna till depån för service och underhåll, främst tyngre underhåll. Under dagtid har arbetet längs banan fortlöpt spänningsfritt. SL valde att avstanna trafiken till depån i slutet av juni eftersom färre tunnelbanetåg trafikerar under sommaren. Att ha ett farbart spår under en totalrenovering har varit unikt för projektet jämfört med tidigare liknande projekt.
Broarna och banan upprustad
En viktig del i renoveringsarbetet har varit att rusta upp de 22 broar och viadukter längs banan. Det är tätskikten som skyddar broarnas bärande delar som närmat sig sitt bäst-före datum. Broarna har fått grävas ut helt och geotextil och skyddsbetong har lagts innan makadam, sliprar, kablage och rälsen placerats. El- och signalkablar längs sträckan har bytts ut och på vissa delar har även nya betongslipers lagts. Rälsen byttes redan 2003 och blir kvar. Nya åtgärder för att minska buller och vibrationer från tunnelbanan har också genomförts.
– Vi har lagt in ballastmattor på alla broar som ligger i anslutning till stationerna där det finns lokaler under, säger Martin Lindahl.
Utöver att byta ut 5 befintliga växlar längs banan har dessutom 10 nya växlar tillkommit, placerade på strategiska platser. Satsningen syftar till att göra trafiken mindre störningskänslig.
– Vi har uppdaterat signalsystemet i och med att nya växlar har tillkommit, säger Martin Lindahl.
Stationerna moderniserade
Det är inte bara själva banan som genomgått renoveringar utan stationerna har också varit i fokus för upprustning. På de flesta stationerna har de daterade plattformarna bytts ut.
– Vi har också tagit hand om alla miljöer våra resenärer vistas i. Vi har moderniserat alla stationer längs linjen, säger Johan von Schantz.
Stationerna har fått en visuell uppfräschning och även en uppdatering av funktionerna. Nya skyltar, bättre belysning, nya spärrar och spärrkurer är exempel på funktionella åtgärder. Väderskydden på stationerna har renoverats och sittytorna har anpassats.
– Hagsätragrenen är vår modernaste anläggning vi har idag.
På stationerna har även tillgängligheten setts över. En full översyn av rulltrappor och hissar har gjorts, taktila plattor för synskadade har installerats på samtliga plattformar samt plattformsnivåanpassningar har gjorts för att underlätta vid på- och avstigning.
– Omfattningen av åtgärderna på stationerna har varit större än i tidigare projekt, säger Martin Lindahl.
Samordningen i fokus
Med ett 70-tal konsultbolag inblandade i allt från tidiga skeden till bygg och projektledning har samordningsarbetet varit en stor och viktig del i projektet med Hagsätragrenen.
– Samordningen och samarbetet har varit en av de största utmaningarna. Både arbetet med samordningen generellt och vid stationerna, säger Martin Lindahl.
Den stora andelen inblandade resulterade en bit in i projektet i veckovisa samordningsmöten för att säkerhetsställa informationen mellan SL, entreprenörerna och underentreprenörerna.
– Vi har jobbat mycket på att skapa en gemensam målbild, att få entreprenörerna att förstå deras del i helheten och hur viktigt det är att hålla tidtabell.
Arbetet har inneburit mycket kontroll och styrning med tanke på andelen medverkande i kombination med den tighta produktionstiden. På frågan om erfarenheterna av det stora antalet inblandade i Hagsätragrenens renoveringsarbete inför framtida projekt säger Martin Lindahl:
– Det skulle vara att minska antalet gränssnitt och paketera i lite större entreprenörer. I det här projektet har vi haft en komplex beställarorganisation med fler nivåer och kontrollfunktioner. Samtidigt har vi valt att ha mindre entreprenader för att möjliggöra en ökad konkurrens och få in de mindre firmorna. Det är en balansgång, säger Martin Lindahl.
Kostnaden för projektet landar på cirka 1,1 miljarder kronor och i utbyte blir Hagsätragrenen en driftsäkrare anläggning med bättre tillgänglighet och större pålitlighet för resenärerna. Tidplanen för öppningsdatum höll och budgeten kommer att underskridas. Med det i bagaget blickar SL vidare mot nästa tunnelbaneprojekt. Då är det Hässelbygrenens behov som ska utredas.
Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Copyright 2021 – 2025 | Branschaktuellt Sverige AB