När Stockholm växer behöver även kollektivtrafiken växa. Därför byggs Nya Tunnelbanan som bland annat innefattar en utbyggnad av Blå linjen.
– I Stockholmsregionen har befolkningstillväxten ökat under ganska många år vilket lett till att fler och fler bostäder byggs. Samtidigt vill man att så många som möjligt ska kunna åka tunnelbana och grundtanken med Nya tunnelbanan är att bygga dit Stockholm växer. Det gjorde att det blev ganska naturligt att man ville förlänga blå linjen ut mot Nacka, säger Andreas Burghauser, projektchef för Blå linjens utbyggnad mellan Kungsträdgården och Hammarby kanal på Region Stockholm.
En unik station på Södermalm
På sträckan som Andreas Burghauser är projektchef för byggs bland annat den helt nya stationen Sofia vilket blir en unik station tack vare sin djupa placering. Stationen byggs cirka 100 meter under markytan och blir Stockholms djupaste, samt en av världens djupaste tunnelbanestationer.
– Sofia byggs precis efter en vattenpassage där tunnelbanan kommer gå under vattnet i en tunnel. Den byggs också ganska djupt ner eftersom vi måste komma under det dåliga berget som finns på platsen. Samtidigt är det ganska hög marknivå på Södermalm där man vill ha stationen vilket resulterat i att Sofiastationen byggs extra långt ner, berättar Andreas Burghauser.
Som utförandeentreprenör för bygget av Sofiastationen anlitade Region Stockholm Implenia och nu är bygget i full gång. Implenias kontrakt avser utförandet av tre bergtunnlar, plattformsrummet, övriga teknikbyggnader och ett vertikalschakt för stationens hissar. Kontraktet är dessutom en fortsättning på bolagets arbetstunnel vid Londonviadukten som blev klar i november 2021.
– Nu håller vi på med tunneldrivningen och schaktarbetena vid Stigbergsparken. Här har vi rivit befintliga betongbyggnader, schaktat och förbereder för en temporär stödkonstruktion, säger Rickard Karlzén, projektchef på Implenia.
Eftersom stationen byggs så pass djupt kommer resenärerna att ta hiss ner till plattformen och i hisschaktet kommer åtta stora snabbgående hissar att byggas. Via dessa kommer resenärerna ta sig från biljetthallen till plattformen på cirka 30 sekunder.
– Själva hissbyggnaden blir en av Stockholms högsta byggnader, dock under jord. Självklart kommer det även byggas trapphus i mitten för räddning om det till exempel skulle börja brinna, säger Rickard Karlzén.
Hur långt har ni kommit i hela bygget av Blå linjen?
– Totalt bygger vi sex arbetstunnlar till Blå linjen och idag har i princip alla kommit ner till tunnelbanenivå. Överlag är vi precis i växlingsstadiet där arbetet med arbetstunnlarna övergår till bygget av spårtunnlar och stationsutrymmen, men det skiftet har inte dragit i gång på alla platser. Vi har fortfarande några upphandlingar kvar men än så länge har vi klarat av väldigt många, säger Andreas Burghauser.
När tunnlarna och stationsutrymmena för Blå linjen är klara påbörjas nästa steg vilket innebär installationer som elsystem, vatten och avlopp, signalsystem och ventilation, och först 2030 väntas trafiken börja rulla på den nyutbyggda linjen.
Lindhagensgatan 51, 112 43 Stockholm,
Kundservice: 08 – 400 22 620
VD/CEO: Oscar Lundberg
Redaktionschef: Myrna Whitaker
Ägare: Branschaktuellt AB, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Organisationsnummer: 556856-4594
[email protected]
Copyright 2021 – 2023 | Branschaktuellt Sverige AB