Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Isbrytaren Sankt Erik byggdes 1915 på Finnboda Varf. Det var Sveriges första havsisbrytare som kunde hålla skärgårdslederna in till staden öppna.
År 1977 togs Sankt Erik ur bruk och blev museifartyg. Idag är isbrytaren en välkänd profil vid promenadstråket utmed Djurgården. Fartyget är ett av få av denna storlek och ålder som fortfarande kan köras för egen maskin. Och just ångmaskinen är världens största fungerande sjöångmaskin.
Isbrytaren ligger just nu sedan december i den stora dockan på Stockholms reparationsvarv på Beckholmen. En rad omfattande åtgärder genomförs och bland annat byts över 100 kvadratmeter plåt.
Ambitionen med plåtbyten och andra reparationsinsatser är att Sankt Erik ska fortsätta vara klassat för trafik i Stockholms skärgård.
Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Copyright 2021 – 2025 | Branschaktuellt Sverige AB