Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
I ett projekt tillsammans med Hogia har Trelleborgs Hamn infört en helautomatisk gate-in lösning för den befintliga hamninfarten.
Den nya lösningen innebär att lastbilen är i rörelse under hela inpasseringen utan att behöva stanna för att visa biljett, vilket skapar ett konstant flöde och effektiviserar inpasseringen. Det ska även medföra positiva effekter på både miljö och trafiksäkerhet.
Hamnen behövde hitta ett sätt att hantera ökade volymer av transporter på ett effektivare sätt. Ytan vid gate-stationerna är begränsad och det blir ofta köer utanför av lastbilar som står i vägen och stoppar upp trafik, vilket resulterar i ökat utsläpp vid tomgångskörning. Med en automatiserad gate-in lösning vill hamnen göra inpasseringen smidigare och snabbare för sina kunder.
Tidigare fick chauffören stanna vid gaten, välja språk och sedan läsa in sin biljett. Det tog minst 30 sekunder och den nya automatiska inpasseringen tar under tio sekunder. Trelleborgs Hamn har effektiviserat tiden det tar för inpassering vid gate-in med minst 66 procent.
‒ Dagligen passerar drygt 2 100 lastbilar genom Trelleborgs Hamn. Med vår automatiska gate-in lösning har vi effektiviserat vår inpassering med 66 %. Vi kommer att kunna hantera ett ökat flöde av lastbilar med befintliga resurser. Det är viktigt för vår fortsatta expansion, säger Jörgen Nilsson.
Hela inpasseringsprocessen är automatiserad och sker i realtid. Cirka 20 meter från gaten läser en kamera automatiskt av lastbilens registreringsskylt. Informationen skickas till Hogias terminalsystem, TOS, där informationen valideras av ett regelverk som Trelleborgs Hamn har bestämt. Det finns en rad olika regler som ska vara uppfyllda för godkänd inpassering, exempelvis måste bokningen med lastbilens registreringsnummer finnas i systemet och lastbilen får inte vara för tidig eller sen. Om informationen stämmer överens med regelverket godkänner systemet inpasseringen. En kod skickas från terminalsystemet till gatesystemet, som öppnar bommen för inpassering. Lastbilen som fortsatt rullar kan passera utan stopp.
‒ Vi har under flera år jobbat tillsammans med Trelleborgs Hamn för att digitalisera deras gate-in process. Idag är processen helt automatiserad och det är Hogias standardiserade API som möjliggör valideringen, säger Helena Svedlund, bolagschef på Hogia Logistics Systems AB.
Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Copyright 2021 – 2025 | Branschaktuellt Sverige AB