Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Dödsolyckan inträffade i mars förra året när kollegor från en dykarfirma som arbetade med inspektioner av kajanläggningen skulle lägga till. När föraren lade i backväxeln åkte båten på grund av den trasiga reglagevajern istället framåt vilket resulterade i att mannen i fören klämdes mellan styrhytten och bron, skriver GP.
Statens haverikommission som utrett dödsolyckan har släppt sin slutrapport som visar att orsaken består av en trasig metalltråd i reglagekabeln som används vid växling. Defekten gjorde att båten åkte framåt istället för bakåt med en sådan hastighet och så pass kort avstånd till bron att föraren inte hann väja för kollisionen.
Vidare skriver GP att Haverikommissionen rekommenderar att ”problematiken med reglagekablar” uppmärksammas inom sjöfarten, samt att man borde föra en diskussion om ”ett eventuellt rekommenderat intervall för byte av särskilt utsatta komponenter.”
Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Copyright 2021 – 2024 | Branschaktuellt Sverige AB