2021-08-30 Ny tågpendel ska ta trävaror från Dalarna till Asien https://branschaktuellt.se/wp-content/uploads/2021/08/fiskarheden.jpg

Ny tågpendel ska ta trävaror från Dalarna till Asien

Den nya tågpendeln, lastad med sågade trävaror i magentafärgade ONE-containrar. Bild: Joakim Limberg.
Den nya tågpendeln, lastad med sågade trävaror i magentafärgade ONE-containrar. Bild: Joakim Limberg.
Hamnar
Järnväg
Papper & Massa

Nu startar en ny tågpendel som ska ta sågade trävaror från Malungsfors i Dalarna till Asien via Göteborgs Hamn. Den nya pendeln ger stora koldioxidbesparingar och logistiska fördelar, samt stärker ytterligare hamnens roll som det primära navet för svensk skogsexport.

Det är sågverket Fiskarheden som tillsammans med speditören Träfraktkontoret ligger bakom den nystartade pendeln. Premiärtåget består av 32 stycken 40-fotscontainers från det japanska rederiet ONE och ankommer i Göteborgs hamn under måndagen den 30 augusti.

Tidigare har godset transporterats på lastbil via Gävle hamn. Det nya upplägget via Göteborg ger både logistiska fördelar och koldioxidbesparingar. När godset transporteras från Fiskarhedens anläggning i Malung-Sälen via järnväg till Göteborgs hamn och vidare till slutdestination Japan, halveras varje containers koldioxidavtryck från 406 till 207 kilo koldioxid per TEU (tjugofotscontainer)*.

Fiskarheden – som producerar mer än 370 000 kubikmeter sågade trävaror per år varav mer än 90 procent med köpare utanför Sveriges gränser – har satsat stort på containeranpassning av järnvägsterminalen i Malungsfors. Där står man nu redo med en modern, högeffektiv anläggning.

– Det är ett stort lyft att vi nu kan hantera och stuffa containrar här i Malungsfors. Det är en långsiktig satsning som öppnar upp nya marknader för oss via Göteborgs Hamn och som också är rätt väg att gå i vårt arbete att minska vårt klimatavtryck, säger Magnus Larsson, VD på Fiskarheden.

– Det är en imponerande och offensiv satsning man genomför i Malungsfors. Det är glädjande att fler aktörer inom skogsindustrin fortsätter att välja Göteborgs Hamn i allt större utsträckning och att hamnen i sin tur kan bidra till att stärka branschens konkurrenskraft internationellt med täta avgångar, effektiv service och direkttrafik till kontinenten, säger Richard Mellgren, Senior Business Development Manager på Göteborgs Hamn AB.

Stor efterfrågan på svensk skog
Skogsindustrin är en hörnsten i svensk basindustri med ett exportvärde av 145 miljarder kronor (2020)**. Mer än 80% av svenska skogsprodukter exporteras (23,4 miljoner ton 2020), vilket gör Sverige till världens femte största skogsexportör. Utvecklingen har varit positiv i Sverige sedan många år och har varit särskilt stark de senaste åren – bara sedan 2018 har exporten ökat med 6%.***

Trä är ett växande material inom bland annat byggindustrin som en klimatsmartare alternativ till stål och betong. Dessutom utvecklas nya användningsområden där skogsprodukter ersätter plast och andra icke nedbrytbara material i tillverkning av exempelvis kläder, kemikalier, hygienartiklar och teknikkomponenter.

Enligt Magnus Larsson är det en rad aspekter som gör just svenska skogsprodukter extra attraktiva på världsmarknaden.

– Svensk skog har en kvalitetsstämpel runt sig. Den är inte snabbväxande vilket ger en hög kvalitet och en bra struktur på råvaran, samtidigt som svenska skogsaktörer har gott renommé vad gäller leveranssäkerhet, vilket även det är en avgörande faktor.

* Enligt beräkningar från IVL Svenska Miljöinstitutet.
** Källa: Skogsindustrierna.
*** Källa: SCB.

Missa inget!

Prenumerera på Branschaktuellt's nyhetsbrev - det är helt kostnadsfritt!