Lindhagensgatan 53 112 43 Stockholm,
Kundservice: 08 – 400 22 620
VD/CEO: Oscar Lundberg
Redaktionschef: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Organisationsnummer: 556856-4594
[email protected]
Franska Alstom och japanska Hitachi Rail har genom företagens JV-bolag HAH-S tecknat avtal med det brittiska järnvägsprojektet (HS2) för nya höghastighetståg. Kontraktet är värt cirka 2 miljarder pund, motsvarande runt 23,5 miljarder kronor.
Kontraktet gäller 54 elektriska höghastighetståg med en toppfart på 360 km/h. De kommer att trafikera Storbritanniens nya höghastighetsjärnväg High Speed 2 (HS2) mellan London och Birmingham samt på det befintliga nätet (West Coast Main Line).
Varje tåg kommer att vara 200 meter långt och bestå av åtta vagnar. Tågen kommer att tillverkas vid Hitachi Rails svetsanläggning i Newton Aycliffe, den nya produktionslinjen vid Alstoms Derbyfabrik och av en ny boggitillverkningsanläggning vid Alstom Crewe.
”Storbritanniens två ledande tågtillverkare kommer att leverera Europas snabbaste tåg med en maxhastighet på 360 kilometer i timmen, vilket kommer minimera restiderna avsevärt för passagerarna,” skriver tillverkarna i ett uttalande.
HAH-S skriver i ett uttalande att tågdesignen kommer att innehålla en lägre tågmassa per passagerare, regenerativ kraft, den senaste dragtekniken och aerodynamik design för att göra den helelektriska flottan så energieffektiv som möjligt.
Andrew Barr, Group CEO, Hitachi Rail:
“Vi är glada över att vara banbrytande för nästa generations höghastighetståg i Storbritannien som en del av vårt joint venture med Alstom. Detta brittiskbyggda kultåg kommer att vara det snabbaste i Europa, och jag är stolt över den roll som Hitachi kommer att spela för att hjälpa till att förbättra mobiliteten i Storbritannien genom detta projekt.”
Alstoms verkställande direktör, Storbritannien och Irland, Nick Crossfield:
“HS2 är en gång i generationen möjlighet att förvandla Storbritannien genom att bygga ett hållbart transportsystem anpassat för 2000-talet. Jag är glad att Alstoms joint venture med Hitachi Rail har valts ut för att utveckla, bygga och underhålla nästa generation höghastighetståg i Storbritannien.”
De första tågen förväntas vara klara omkring 2027 och förväntas kunna sättas i trafik 2029. Kontraktet inkluderar också ett 12-årigt tågunderhållskontrakt.
Lindhagensgatan 53 112 43 Stockholm,
Kundservice: 08 – 400 22 620
VD/CEO: Oscar Lundberg
Redaktionschef: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Organisationsnummer: 556856-4594
[email protected]
Copyright 2021 – 2024 | Branschaktuellt Sverige AB