Lindhagensgatan 53 112 43 Stockholm,
Kundservice: 08 – 400 22 620
VD/CEO: Oscar Lundberg
Redaktionschef: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Organisationsnummer: 556856-4594
[email protected]
Forskare vid Luleå tekniska universitet har som förhoppning att producera och testa flygjetbränsle på kommersiella flyg till 2021.
“Projektet har potential att bidra till utveckling och ökad användning av hållbara biobränslen för flyg i Sverige”. Så motiverar energimyndigheten enligt ett pressmeddelande från Luleås tekniska universitet.
Det är motiveringen till den beviljade finansiering universitetet nyligen fått för att utveckla flygbränsle baserat på skogsrester. Det ska även underlätta utvecklingen av en tillverkningsanläggning av bränslet.
Förhoppningen är att biobränslet ska kunna testflygas på kommersiella flygplan redan 2021.
– Huvudmålet med hela projektet är att tillhandahålla en teknisk och ekonomisk validering av konceptet; att flyga kommersiellt på svensktillverkat biojetbränsle, baserat på svenska skogsrester. Resultatet av studien ska klargöra förutsättningarna för en demonstration av hela värdekedjan från skogsbaserat råmaterial till flygjetbränsle, och kan ses som ett förkommersiellt steg till faktisk användning av biojetbränslet inom kommersiellt flyg i Sverige. Vi vill visa att det här funkar i praktiken, och inte bara på pappret, säger Fredrik Granberg, projektledare och forskare inom energiteknik vid Luleå tekniska universitet, i pressmeddelandet.
Lindhagensgatan 53 112 43 Stockholm,
Kundservice: 08 – 400 22 620
VD/CEO: Oscar Lundberg
Redaktionschef: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Organisationsnummer: 556856-4594
[email protected]
Copyright 2021 – 2024 | Branschaktuellt Sverige AB